Skip to main content
حق توقف در حمل دریایی

حق توقف در حمل دریایی – بخش چهارم

نویسنده
ملیکا خدایاری

در ادامه بخش اول، دوم و سوم مجموعه مقالات حق توقف در حمل دریایی به حق‌ توقف در شرایط صادرات و تاخیر حرکت کشتی پرداختیم. در این بخش اقداماتی پیشنهادی در رابطه با کانتینرهای وارداتی ارائه خواهیم کرد و به مسائلی زیست محیطی در رابطه با حق توقف در حمل دریایی خواهیم پرداخت.

اقدامات پیشنهادی برای حق‌توقف در حمل دریایی

حق توقف کانتینرهای وارداتی – هزینه‌های به‌جا و شفافیت

کانتینرهای وارداتی که با بارنامه فورواردر حمل می‌شوند آزاد شده و به صاحب‌کالای اصلی واگذار می‌شوند. نام این صاحب‌کالا در بارنامه خط کشتیرانی ذکر شده است. پس از این واگذاری، فورواردر کنترلی بر روی زمان خروج کانتینرها از ترمینال به دست صاحب‌کالای اصلی ندارد. در اغلب موارد هفته‌ها پس از تاریخ خروج واقعی کانتینر از ترمینال فورواردر صورتحساب‌ حق‌توقف را از کشتیرانی دریافت می‌کند. ممکن است فورواردر برای مطالبه این مبالغ از صاحب‌کالا دچار مشکل شود؛ چرا که مبلغ حق‌‌توقف انباشته می‌شود و در نهایت قابل توجه خواهد بود.

اقدامات پیشنهادی

فیاتا تشویق به ارسال اعلامیه‌های حق توقف زودتر از موعد ( علی‌الحساب حق‌توقف ) می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که هزینه‌های حق‌توقف از همان هفته خروج کانتینر از ترمینال مدیریت شده و مطالبه شود.

علاوه بر این، فیاتا مشوق شفافیت بیش‌تر با به اشتراک گذاری اطلاعات بیش‌تر در زنجیره تامین دریایی است.

محدودیت بازه زمانی معاف از حق توقف و شلوغی ترمینال

در سال‌های اخیر بازه زمانی معاف از حق توقف به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. به دنبال این تصمیم، فرصت بازرگانان برای خارج کردن کانتینرهای وارداتی از بندر، و از طرف دیگر، تحویل کانتینرهای صادراتی به ترمینال کاهش یافته است.

این روند در شرایطی که بسیاری از بنادر با مشکلاتی از قبیل مدیریت کشتی‌های بزرگ‌تر، شلوغی ترمینال و تقویم غیرقابل اعتماد مواجه هستند به هیچ عنوان مثمر ثمر نیست.

با روی کار آمدن کشتی‌های کانتینری فوق العاده بزرگ (ULCV) تاخیر در ترمینال‌ها به مراتب بیش‌تر شده است.

شلوغی بیش‌تر در فصول اوج بار منجر به تمرکز بیش‌تر تحویل و بارگیری زمینی می‌شود. به دنبال آن، بسیاری از بنادر با شلوغی جاده‌ای نیز مواجه خواهند بود. مادامی که سرمایه گذاری بر روی بهبود زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری زمینی ضروری به نظر می‌رسد، بهتر است افزایش بازه زمانی معاف از حق توقف نیز به عنوان یکی از راه‌های مقابله با مشکلات ناشی از فصول اوج بار در نظر گرفته شود.

اقدامات پیشنهادی

با علم بر این‌که شلوغی در فصول اوج بار و به دنبال آن تمرکز تحویل و بارگیری زمینی بیش‌تر خواهد شد و از طرفی با در نظر گرفتن تاثیر اتحاد بین خطوط کشتیرانی، تجمیع بار و بیشتر شدن کشتی‌های کانتینری فوق‌العاده بزرگ بر روی شلوغی ترمینال‌ها، فیاتا از خطوط کشتیرانی انتظار دارد که با ارائه بازه‌ زمانی معاف از حق توقف طولانی‌تر به بازرگانان انعطاف بیش‌تری بدهند.

به جای کاهش بازه زمانی معاف از حق توقف، فیاتا پیشنهاد می‌کند که شرکای تجاری بر طولانی کردن این بازه مذاکره کنند. در نتیجه بازرگانان قدرت انعطاف بیش‌تری خواهند داشت.

حق توقف و تغییر روش حمل به دلایل محیط زیستی

در بسیاری از کشورها محافظت از محیط زیست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اغلب بازرگانان اظهارات و اهدافی زیست محیطی دارند تا ردپای کربنی خود را کاهش داده و از محیط زیست محافظت کنند. در توافق‌نامه پاریس در رابطه با تغییرات آب‌وهوایی، جامعه جهانی در تلاش است تا از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند. سازمان‌هایی از جمله سازمان بین‌المللی دریانوردی قوانینی وضع کرده است تا به طور کلی از کاهش انتشارات زیان آور کشتی‌ها اطمینان حاصل کند.

در رابطه با حمل‌ونقل بین‌المللی کانتینری و لجستیک، تمرکز بیش‌تر بر روی ردپای کربنی اندازه‌گیری شده برای یک کانتینر باری از درب کارخانه تا مصرف‌کننده است. در این زمینه، دولت‌ها شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بازرگانان تشویق به انتخاب روش حملی برای حمل کانتینرهای خود قبل و بعد ترمینال بندر شوند که بیش‌تر دوست‌دار محیط زیست است.

با این حال، رفت و برگشت یک کانتینر به روشی که بیش‌تر دوست‌دار محیط زیست است، مانند استفاده از قطار، بیش‌تر به طول خواهد انجامید و خطر انباشته شدن مبلغ حق توقف را بیش‌تر خواهد کرد.

اقدامات پیشنهادی

خطوط کشتیرانی باید وظیفه خود برای مشارکت در راستای حفاظت از محیط زیست را با حمایت از تغییر روش حمل قبل و بعد از ترمینال بپذیرند. این مهم به راحتی با بازه زمانی حق توقف طولانی‌تر و واقع‌بینانه‌تر برای استفاده از روش‌های حمل دوست‌دار محیط زیست امکان‌پذیر است.

در این شرایط، خطوط کشتیرانی نباید با ممانعت از واگذاری یا دریافت کانتینر، با چنین روش حملی مخالفت کنند.

محدودیت‌های حمل از جانب بازرگان

توانایی بازرگان برای هماهنگی حمل قبل و بعد از ترمینال از جانب خود وی حقی است که باید از آن محافظت شود. مایه تاسف خواهد بود اگر با محدود کردن انتخاب بازرگانان، حمل از جانب شرکت‌های حمل‌ونقلی تبدیل به یک مونوپولی شود.

به منظور مقدور ساختن حمل از جانب خود بازرگان و ایجاد شرایطی برابر با حمل از جانب یک شرکت حمل‌کننده، وجود بازه زمانی منطقی معاف از حق توقف ضروری است.

اقدامات پیشنهادی

فیاتا پیشنهاد می‌کند که شرکای تجاری بر سر شرایطی مذاکره کنند تا بازرگانان بتوانند در شرایطی برابر رقابت کنند. این امر با ارائه بازه زمانی منطقی و عادلانه معاف از حق توقف برای کانتینرهایی که از جانب خود بازرگان حمل می‌شوند امکان‌پذیر خواهد بود. هیچ شکی نیست که عملیات حمل از جانب خود بازرگان برای وی منعطف‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود.

فیاتا به این امر که حق‌توقف هزینه‌ای معتبر به شمار می‌رود احترام می‌گذارد و آن را ابزاری مهم برای خطوط کشتیرانی می‌داند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بازگشت داده خواهد شد. بازرگانانی که بیش‌تر از بازه زمانی معاف از حق توقف از کانتینرهای خطوط کشتیرانی استفاده می‌کنند باید جریمه شوند و این امری انکار ناپذیر است.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت‌نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید باخبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!