Skip to main content
حق توقف در حمل دریایی

حق‌ توقف در حمل دریایی – بخش دوم

نویسنده
ملیکا خدایاری

همان‌طور که در بخش اول این مقاله گفته شد، با اقداماتی پیشنهادی در شرایط خاص می‌توان از هزینه‌های حق‌ توقف در حمل دریایی اجتناب کرد یا آن‌ها را به حداقل رساند. در این بخش سناریو‌های دیگری در رابطه با حق توقف در حمل دریایی ارائه خواهیم کرد.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در مورد ماهیت هزینه حق توقف، بخش اول این مقاله را مطالعه کنید.

اقدامات پیشنهادی برای حق‌ توقف در حمل دریایی

حق توقف در شرایط خارج از کنترل بازرگان

رویدادهای مختلفی از جمله شرایط بد آب­‌و­هوایی، اعتصاب کارگران و (بیشتر از همه) ازدحام ترمینال ممکن است منجر به ناتوانی بازرگانان در آزادسازی کانتینرهای خود در ترمینال شوند. مسائل مربوط به مدیریت منابع انسانی، انتخاب ترمینال و شلوغی ترمینال­‌ها به دنبال افزایش اندازه کشتی‌ها در بنادر و محدودیت جغرافیایی، از جمله مسائلی هستند که در کنترل اشخاص درگیر در زنجیره تامین بوده، اما از کنترل بازرگانان خارج است. به دنبال چنین مسائلی بازرگانان ملزم به پرداخت هزینه‌­های حق توقف می­‌شوند؛ چرا که به دلایلی که خارج از کنترل­ آن­ها است، قادر به آزادسازی یا بازگرداندن کانتینر­های خود نیستند.

اقدامات پیشنهادی

هنگامی که ترمینال قادر به دریافت یا آزادسازی کانیتنر­های مربوطه نیست، سازمان­‌هایی نظیر بازرگانان که با سازمان­‌های مسئول تأخیر، و در نتیجه حق توقف کانتینر، قراردادی ندارند، نباید مسئولیتی در قبال چنین هزینه‌هایی داشته باشند. اگر ترمینال قادر به پاسخگویی به درخواست بازرگان نیست، اصرار بر پرداخت هزینه­‌ای که در واقع با هدف تشویق بازرگان برای بازگرداندن کانتینر­های خود تعریف شده است، منطقی نیست.

فیاتا به تجار پیشنهاد می­‌کند تا امکان وجود ازدحام در ترمینال را به دلیل افزایش زمان هندلینگ بار در نظر بگیرند. زمان هندلنیگ در این شرایط به دلیل وجود کشتی‌های جدیدتر، بزرگ‌تر و یا تجمیع بار خطوط حمل‌و­نقلی افزایش می‌یابد.

فیاتا پیشنهاد می­‌کند که شرکای تجاری بابت تمدید مدت زمان معاف از حق‌ توقف در شرایط زیر مذاکره کنند:

  • عدم توانایی ترمینال در آزادسازی کانتینر برای واردات یا دریافت کانتینر برای صادرات
  • عدم توانایی انبارها در دریافت کانتینر خالی

حق‌ توقف در حمل دریایی برای کانتینر بلوکه شده

کانتینرها برای عبور از مرزها استفاده می‌شوند و محموله داخل آن‌ها به کنترل و ترخیص گمرک نیاز دارد. این فرآیند ممکن است بسته به نوع کالا و مقررات گمرک، نیازمند زمان بیشتری باشد. مقامات گمرک ممکن است کانتینرها را بررسی کرده و یا کالا­­های وارداتی را بلوکه کنند. در تمامی موارد ذکر شده، بازرگان از دریافت کانتینر منع می‌شود.

اقدامات پیشنهادی

فیاتا پیشنهاد می‌کند که شرکای تجاری بر شرایطی مذاکره کنند که هیچ یک از طرفین، قربانی بی‌کفایتی اداری نشوند. در صورت وقوع تأخیر از جانب دولت، هزینه‌های روزانه باید در حداقل مقدار ممکن نگه داشته شود. بازرگان تنها باید برای « پرداخت غرامت به خط کشتیرانی بابت استفاده از کانتینرهای وی » مسئول باشد. اصل دوم مربوط به « تشویق صاحبان کالا به عودت دادن هرچه سریع‌تر کانتینر » باید به بعد موکول شود.

حق‌ توقف کانیتنرهایی که از جانب خود بازرگان حمل می‌شوند

حمل‌و­نقل کالا پیش از بندر و همچنین  پس از آن می‌تواند هم از جانب خود بازرگان و هم از جانب کریر انجام شود. طی ازدحامات اخیر ترمینال‌ها، گزارش‌ها حاکی از آن است که خطوط کشتیرانی برای کالا­های حمل‌شده از جانب بازرگانان حق توقف دریافت کرده‌اند. در صورتی که برای کالاهای حمل شده از جانب کریر از چنین هزینه‌هایی چشم‌پوشی شده است. به نظر می‌رسد که خطوط کشتیرانی از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند.

اقدامات پیشنهادی

هنگام تنظیم قراردادهای حمل داخلی، خطوط کشتیرانی در واقع با فورواردرهایی رقابت می‌کنند که مشتری خود خط هستند. بازار رقابتی زمانی ناکارآمد می‌شود که سازمان‌ها قدرت تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی را در رقابت داشته باشند. صرف نظر از این‌که کالا از جانب بازرگان یا کریر حمل شود، باید با مشتریان منصفانه برخورد شود. فیاتا پیشنهاد می‌کند که شرکای تجاری برای کاهش چنین تمایز ناعادلانه‌ای در مورد این شرایط مذاکره کنند. فیاتا همچنین اعضای خود را تشویق می‌کند تا مقررات ضد انحصار مربوط به این موضوع را در حوزه قدرت خود درک کرده و در صورت لزوم اعضای خود را در جریان قرار دهند.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت‌نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید باخبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!