Skip to main content
تفاوت میان NVOCC و فورواردر

تفاوت میان NVOCC و فورواردر

نویسنده
ملیکا خدایاری

NVOCC شخصیتی است که به عنوان کریر خدمات حمل دریایی را ارائه می‌دهد، ولی خود مالک کشتی نیست. به طور معمول NVOCC و فورواردر از نظر بسیاری از افراد یکسان هستند. این امر ممکن است تحت تأثیر این موضوع باشد که NVOCC و فورواردر هر دو به عنوان واسطه در حمل و نقل دریایی در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، در قوانین و عملکرد این دو شخصیت تفاوت‌هایی وجود دارد. پس از نگاهی دقیق‌تر به تعاریف و دامنه فعالیت‌­های این دو، بسیاری از تفاوت‌­های بین آن­‌ها مشهود خواهد بود.

تفاو‌ت‌­ اساسی میان NVOCC و فورواردر عبارت است از:

  • فورواردر خدمات مشاوره‌ای تخصصی ارائه می کند.
  • NVOCC خدمات کریری را تحت بارنامه خود ارائه می‌­دهد.

تعاریف و دامنه فعالیت‌­

فورواردر شخصیتی است که از جانب صاحب کالا به منظور انجام اقدامات مختلف مربوط به محموله خود به کار گرفته می‌شود. برخی از فعالیت­های فورواردر عبارتند از:

  • سازماندهی حمل کالا از نقطه A به B با استفاده از چندین روش حمل‌ونقل ( نقاط A و B می‌­توانند در یک کشور باشند. )
  • مذاکره با کریر در رابطه با نرخ قرارداد از جانب مشتری
  • رزرو محموله با کریر تحت قرارداد حمل­/خدمات خود با استفاده از قرارداد حمل­/خدمات با مشتری
  • پردازش تمامی اسناد حمل‌ونقلی مرتبط، مانند اسناد گمرکی و بندری، بارنامه‌ها و اسناد مرتبط با حمل و انتقال مالکیت کالا
  • صدور بارنامه هاوس (HBL)

به غیر از موارد فوق، سایر وظایف فورواردر عبارتند از:

  • ارائه مشاوره تخصصی به مشتریان در ارتباط با استفاده صحیح از اینکوترمز، اعتبار اسنادی،‌ پروانه‌ها، مجوز­ها و اطلاعات کلی مربوط به حمل ایمن محموله.
  • پذیرش و ترتیب اثر دادن به انبارش کالا چه قبل از بارگیری در بندر مبدا و چه پس از دریافت محموله در بندر مقصد قبل از توزیع محموله به درخواست مشتری. بسیاری از فورواردرهای بزرگ انبارهای متعلق به خود را دارند، اما تعداد از فورواردرها به منظور استفاده بهینه از دارایی‌های خود انبارش کالا رو برون‌سپاری می‌کنند.
  • بعد از انبارش کالا در انبار، فورواردر مطابق با دستورالعمل مشتری اقدام به توزیع کالا می‌کند.
  • ترتیب اثر دادن به حمل داخلی محموله از بندر به محل اعلامی از سوی مشتری و برعکس طبق دستورالعمل مشتری
  • داشتن دانش کافی نسبت به عبور محموله از مرز و فرآیند حمل خارج از کشور مبدا
  • ترتیب اثر دادن به ترخیص محموله از گمرک

نقش NVOCC

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، NVOCC به عنوان کریری که خود مالک کشتی نیست خدمات حمل دریایی را ارائه می‌دهد.

NVOCC این کار را با خرید فضا از یک کشتیرانی مالک کشتی و فروش دوباره همان فضا به مشتریان خود انجام می‌دهد. مشتریان NVOCC می‌توانند صاحبان کالا یا فورواردرها باشند.

NVOCC بارنامه هاوس خود را به عنوان یک کریر صادر می‌کند و با انجام این کار مسئولیت‌های یک کریر را مطابق با قوانین و شرایط ذکر شده در بارنامه صادر شده می‌پذیرد.

در نهایت، برخی از تفاوت‌های کلیدی میان NVOCC و فورواردر در جدول زیر ذکر شده است.

فعالیتفورواردرNVOCC
انجمن‌هااغلب فورواردرهای بین‌المللی و صاحب نام عضو انجمن فورواردها به نام فیاتا هستند که به عنوان نماینده جهانی تمامی فورواردرها عمل می‌کند.برای NVOCCها چنین انجمنی در سطح بین‌المللی وجود ندارد. با این حال ممکن است گروه‌بندی‌های محلی در کشورهای مختلف وجود داشته باشد.
اسناد حملبارنامه و سایر اسناد حمل خود را صادر می‌کند که به طور کلی بر اساس استاندارد تعریف شده از جانب فیاتا هستند.بارنامه خود را صادر می‌کند که ممکن است که از استاندارد بین‌المللی مشخصی پیروی نکند.
شیپر/کریربه عنوان نماینده شیپر عمل می‌کند.به عنوان کریر برای شیپر و شیپر برای کریر عمل می‌کند.
کانتینرهااز کانتینرهای خطوط کشتیرانی استفاده می‌کند و خود مالک کانتینر نیست.برخی از NVOCCهای بزرگ کانتینرهای خود را دارند و از آن‌ها برای حمل محمولات استفاده می‌کنند.
انبارهابرخی از فورواردرهای بزرگ انبارهای خود را دارند. این موضوع به عنوان یک ارزش افزوده در کنار سایر خدمات ارائه شده از جانب فورواردر در نظر گرفته می‌شود.به طور کلی مالک انبار نیستند. با این‌حال، برخی از NVOCCهای بزرگ خدمات فورواردری نیز انجام می‌دهند.
شبکه‌هاشبکه‌های بسیار زیادی متشکل از فورواردرها در سراسر جهان وجود دارد. فورواردرها در این شبکه‌ها با هم همکاری می‌کنند تا حمل محموله به هر نقطه از جهان امکان‌پذیر باشد.برخی از NVOCCهای بزرگ همانند خطوط کشتیرانی نماینده‌هایی را در بندرهای متعدد منصوب می‌کنند تا فعالیت‌های بازرگانی و عملیاتی را انجام دهند. این موضوع به طور بخصوص برای NVOCCهایی صادق است که خود مالک کانتینر هستند.
نمایندگان/شرکاممکن است به عنوان نماینده برای NVOCC عمل کند.به ندرت می‌توان یک NVOCC را پیدا کرد که به عنوان نماینده برای فورواردر عمل کند.
تعهداتتعهدات فورواردر تحت قوانین و شرایط تعریف شده از جانب فیاتا برای یک فورواردر پوشش داده می‌شود.تعهدات NVOCC تحت قوانین و شرایط تعریف شده از جانب فیاتا برای یک کریر پوشش داده می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردری – بخش اول را مطالعه کنید.

با تمامی این توصیفات، در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که یک NVOCC خدمات ارائه شده از جانب فورواردر را ارائه نمی‌کند و برعکس. اما در برخی از موارد ممکن است این مرز بین این دو شخصیت بسیار کمرنگ باشد.

حال سوال این است که چه کسی بهترین خدمات و نرخ را میان فورواردر، NVOCC و کریر ارائه می‌کند؟ این سوالی است که به راحتی نمی‌توان به آن پاسخ داد!

برای دریافت نرخ حمل بین‌المللی محموله خود و مقایسه خدمات و قیمت‌ها، می‌توانید از سامانه آنلاین استعلام قیمت فریت ریت استفاده کنید.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!