Skip to main content
ارزش CIF

ارزش CIF (سیف) چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

منظور از ارزش CIF (سیف) کالا هزینه خرید کالا در مبدا، حمل آن تا مقصد و بیمه حمل‌ونقل آن است. در بسیاری از مراحل ترخیص کالا از گمرک، به منظور محاسبه عوارض گمرکی، محاسبه ارزش CIF (سیف) کالا امری ضروری است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر روش CIF و ارزش CIF کالا می‌پردازیم.

ترم CIF چیست؟

CIF اختصار عبارت Cost, Freight and Insurance است. با استفاده از این ترم حمل فروشنده موظف خواهد بود که تمام هزینه‌های حمل بار تا مقصد را پرداخت کند. همچنین فروشنده موظف است که یک بیمه حداقلی برای محموله تهیه کند.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله « همه چیز درباره اینکوترمز ۲۰۲۰ (بخش دوم) » را مطالعه کنید.

ارزش CIF (سیف) کالا چیست؟

محاسبه ارزش CIF (سیف) کالا در بسیاری از مراحل ترخیص ضروری است؛ چرا که عدم پرداخت هزینه درست در زمان معین ممکن است منجر به توقیف کالا یا خسارت‌های سنگین شود. به همین دلیل نیاز به محاسبه هزینه‌هایی همچون ارزش گمرکی کالا، نرخ ارز و هزینه گشایش اعتبار دارید تا به درستی ارزش CIF (سیف) کالای خود را تعیین کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، منظور از ارزش CIF (سیف) کالا هزینه خرید کالا، حمل و بیمه آن است که از جانب فروشنده پرداخت می‌گردد.

این ارزش در محاسبه بسیاری از هزینه‌ها از جمله سود بازرگانی و عوارض گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله « مراحل ترخیص کالا از گمرک » را مطالعه کنید.

نحوه محاسبه ارزش CIF (سیف)

این ارزش به صورت کلی تشکیل شده از بخش‌های زیر است:

  • ارزش کالا
  • هزینه حمل
  • هزینه بیمه
  • هزینه‌های بندری از جمله THC

تفاوت ارزش گمرکی کالا با ارزش CIF (سیف)

برای محاسبه هزینه‌های گمرکی و به دنبال آن، ارزش CIF (سیف) محموله خود، نیاز به تعیین ارزش گمرکی کالای خود دارید. به این منظور می‌توانید شناسه ارزش کالای خود را در سامانه شناسه ارزش کالای گمرک جمهوری اسلامی ایران جست‌وجو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله « شناسه ارزش کالا چیست؟ » را مطالعه کنید.

مزایای حمل و نقل به روش CIF

هدف استفاده از اینکوترمز، سهولت و شفافیت در معاملات بین‌المللی است. از طرفی، نبود دانش کافی درباره هر یک از این اصطلاحات ممکن است شما را متحمل زیانی جبران‌ناپذیر کند. با استفاده از ترم CIF هزینه‌های حمل تا مبدا و بیمه بر عهده فروشنده خواهد بود. با این اوصاف، از مزایای استفاده از این ترم می‌توان به کاهش بهای تمام شده محصول اشاره کرد. چرا که خریدار در هزینه‌های حمل و بیمه صرفه‌جویی خواهد کرد.

معایب استفاده از روش CIF

از معایب استفاده از این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آن‌جایی که بسیاری از امور از جانب فروشنده صورت می‌پذیرد، مدیریت مطلوب هزینه‌ها از جانب خریدار امکان‌پذیر نیست. این امر ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های خریدار گردد.
  • قوانین موجود در برخی از کشورها ممکن است منتهی به افزایش هزینه‌ها شود.
  • فروشنده تنها موظف به تهیه یک بیمه حداقلی است. با این تفاسیر، ممکن است فروشنده مجبور به تهیه پوشش بیمه‌ای جداگانه از سمت خود شود.

ارزش CIF (سیف) کالا مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی است. برای محاسبه صحیح این عوارض و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در فرآیند ترخیص، ضروری است که دانش کافی نسبت به چگونگی محاسبه ارزش CIF (سیف) کالای خود داشته باشید. به طور کلی، این ارزش برابر است با هزینه‌های خرید، حمل و بیمه‌ی کالای مورد نظر.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!