Skip to main content
اینکوترمز 2020

همه چیز درباره اینکوترمز ۲۰۲۰ (بخش دوم)

نویسنده
ملیکا خدایاری

در بخش ۱ از سری مطالب « همه چیز درباره اینکوترمز »، از تاریخچه اینکوترمز، مفاهیم و کاربرد این اصطلاحات گفتیم و برخی از این اصطلاحات را با جزئیات مطرح کردیم. در ادامه، به شرح باقی اصطلاحات خواهیم پرداخت.

اصطلاحات اینکوترمز

DAP (Delivered At Place)

با استفاده از این ترم؛ با توافق خریدار و فروشنده، محلی برای تحویل کالا مشخص می‌شود. هزینه و ریسک حمل کالا به محل مذکور بر عهده فروشنده خواهد بود. در استفاده از این ترم حمل، توجه داشته باشید که فروشنده محموله را بر روی وسیله حمل به خریدار تحویل خواهد داد و مسئولیتی در قبال تخلیه محموله نخواهد داشت.

بسته به محل مورد توافق، مسئولیت تشریفات گمرکی و هزینه‌های گمرک متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم که به عنوان یک خریدار، برای سهولت فرآیند حمل و کاهش هزینه‌های مربوطه، از ترم DPU به عنوان جایگزین استفاده کنید.

DPU (Delivered at Place Unloaded)

با استفاده از این ترم؛ همانند ترم DAP، خریدار و فروشنده بر سر محل تحویل کالا به توافق می‌رسند. هزینه و ریسک حمل کالا به محل مذکور بر عهده فروشنده خواهد بود. نکته مهم اینجاست که در بین تمامی اصطلاحات اینکوترمز، تنها با استفاده از ترم DPU، فروشنده مسئول تخلیه محموله از روی وسیله حمل خواهد بود. بنابراین، هزینه و ریسک تخلیه محموله نیز بر عهده فروشنده خواهد بود و خریدار محموله را تخلیه شده تحویل خواهد گرفت. به عنوان فروشنده، این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از این ترم حمل، در دسترس بودن امکانات و در کل توانمندی تخلیه محموله در محل توافق شده اهمیت دارد. در غیر این صورت، هزینه‌های مازاد تخلیه را متحمل خواهید شد و احتمال آسیب محموله بالاست.

انجام امور صادرات و تشریفات گمرکی مربوطه بر عهده فروشنده و تشریفات گمرکی مربوط به واردات بر عهده خریدار خواهد بود.

DDP (Delivered Duty Paid)

با استفاده از این ترم؛ فروشنده موظف است محموله را حمل شده به کشور مقصد و ترخیص شده، بر روی وسیله حمل به خریدار تحویل دهد. با استفاده از این ترم، عمده وظایف بر عهده فروشنده است و طبعا هزینه‌های بالایی به همراه خواهد داشت. در صورتی که خریدار تمایل داشته باشد کمترین دردسر و زحمت را در فرآیند حمل متحمل شود، از این ترم استفاده خواهد کرد؛ اما به طبع این سهولت، هزینه‌های بالایی را متقبل خواهد شد.

در صورتی که خریدار هستید و به فکر واردات کالا به ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از این ترم حمل استفاده نکنید. چرا که خریدار برای انجام امور گمرکی در کشور مقصد، ناچار است از یک شرکت ایرانی کمک بگیرد. این امر، در وهله اول، موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد. از طرفی، در صورتی که مشکلاتی از قبیل مغایرت‌های اسنادی پیش آید، هماهنگی‌های بین شرکت ایرانی و فروشنده به درازا خواهد انجامید.

اگر کماکان تمایلی به انجام امور گمرکی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به عنوان جایگزین از ترم حمل FCA استفاده کنید.

تا به حال، اصطلاحاتی را بررسی کردیم که قابلیت استفاده در هر یک از شیوه‌های حمل را دارند. با توجه به این‌که بنادر، به عنوان شاهراه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی شناخته می‌شوند و بسیاری از محمولات از طریق دریا حمل می‌شوند، اتاق بازرگانی بین‌المللی توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل دریایی داشته است. در ادامه، اصطلاحاتی را بررسی خواهیم کرد که تنها در شیوه حمل دریایی کاربرد دارند.

برای استعلام هزینه حمل و نقل بین المللی از طریق فریت ریت اقدام کرده و بهترین گزینه را پیدا کنید.

FAS (Free Alongside Ship)

با استفاده از این ترم؛ فروشنده مسئولیت حمل محموله را تا کنار کشتی در بندر مربوطه برعهده دارد؛ به طبع آن، تشریفات گمرکی مربوط به صادرات در کشور مبدا بر عهده فروشنده خواهد بود. در مواقعی که از این ترم حمل استفاده می‌شود، در اکثر موارد فروشنده چند روز قبل از موعد حمل، محموله را به بندر مربوطه حمل می‌کند و در انبار توافق شده تخلیه می‌کند. در این صورت این سوال پیش می‌آید که وظیفه حمل از انبار و بارگیری بر روی کشتی به عهده کیست؟ این مسئله از جانب خود بندر مدیریت می‌شود. برای جلوگیری از سوء تفاهم‌های احتمالی و تقبل هزینه‌های مازاد، پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام عقد قرارداد به این امر، که هزینه و ریسک انتقال بارگیری بر عهده کیست، به صورت شفاف پرداخته شود.

این ترم حمل معمولا برای محموله‌های غیرکانتینری استفاده می‌شود.

FOB (Free On Board)

با استفاده از این ترم؛ همانند ترم FAS، فروشنده مسئولیت حمل محموله را تا کنار کشتی در بندر مربوطه بر عهده دارد؛ با این تفاوت که هزینه و ریسک تا زمان بارگیری و قرار گرفتن محموله بر روی کشتی بر عهده فروشنده خواهد بود. به طبع آن، تشریفات گمرکی مربوط به صادرات در کشور مبدا بر عهده فروشنده خواهد بود. در صورتی که برای حمل بار‌های غیرکانتینری (فله) از این ترم حمل استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که نکاتی فنی از قبیل بارچینی، مکان بارگیری در انبار یا بندر و غیره، به صورت کاملا شفاف در قرارداد فی‌مابین مطرح شوند، تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی در این زمینه جلوگیری شود.

CFR (Cost and Freight)

با استفاده از این ترم حمل؛ فروشنده محموله را بارگیری شده بر روی کشتی به خریدار تحویل خواهد داد و همچنین، هزینه‌های حمل بار را تا مقصد پرداخت می‌کند. توجه داشته باشید که فروشنده تنها موظف است حمل‌کننده را انتخاب و هزینه‌های حمل را پرداخت کند. مسئولیت و ریسک بار از زمان قرارگیری محموله بر روی کشتی به خریدار منتقل خواهد شد. به طبع آن، در صورتی که در طول مسیر محموله دچار خسارت شود، این وظیفه خریدار است که بر سر خسارت وارده با حمل کننده وارد مذاکره شود و پیگیری‌های لازم را را انجام دهد. به دنبال انتقال مسئولیت و ریسک بار از زمان بارگیری بر روی کشتی، مسئولیت انجام تشریفات گمرکی در کشور مبدا با فروشنده و در کشور مقصد با خریدار خواهد بود.

همانند ترم CPT، این فروشنده است که حمل‌کننده را انتخاب می‌کند. بنابراین‌، ممکن است حمل‌کننده انتخاب شده خدمات بی‌کیفتی ارائه دهد یا هزینه‌های درخواستی گزاف باشد و به طبع آن ریسک حمل محموله و یا مبلغ قرارداد افزایش یابد. پیشنهاد ما این است که به عنوان خریدار، در صورتی که این ترم حمل را برای حمل محموله خود انتخاب کرده اید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حتما پوشش بیمه برای محموله خود تهیه نمایید. پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت در مذاکرات، از شرکت‌های بیمه ایرانی خدمات بگیرید.
  • حمل‌کننده را خود انتخاب کنید و هزینه‌های حمل را به فروشنده اعلام نمایید. در صورتی که فروشنده این شرط را نپذیرفت، از ترم FOB استفاده کنید.

CIF (Cost, Freight and Insurance)

با استفاده از این ترم؛ همانند ترم CFR، فروشنده محموله را بارگیری شده بر روی کشتی به خریدار تحویل خواهد داد و همچنین، هزینه‌های حمل بار را تا مقصد پرداخت می‌کند. تشریفات گمرکی مبدا از جانب فروشنده انجام خواهد شد و مسئولیت و ریسک از زمان قرارگیری بار بر روی کشتی به فروشنده منتقل خواهد شد. تفاوت این‌جاست که فروشنده موظف است در هنگام عقد قرارداد با حمل‌کننده، یک بیمه حداقلی برای محموله تهیه نماید.

طبعا، انتخاب حمل‌کننده و شرکت بیمه‌گر از جانب فروشنده می‌تواند منجر به ریسک و هزینه اضافه شود. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان خریدار در رابطه با انتخاب شرکت بیمه‌گر و تهیه پوشش‌های اضافه‌تر با فروشنده وارد مذاکره شوید و همچنین، شرکت حمل‌کننده را خود انتخاب کنید و هزینه‌های حمل را به فروشنده اعلام نمایید. در صورت عدم توافق در رابطه با انتخاب شرکت بیمه‌، از ترم CFR استفاده کنید و خود با یک شرکت بیمه ایرانی وارد مذاکره شوید.

به طور کلی، اصطلاحات اینکوترمز را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

۱. اصطلاحات مبدا:
با استفاده از این ترم‌ها، هزینه و ریسک در مبدا به خریدار منتقل می‌شود.
این اصطلاحات با حرف F شروع می‌شوند.

۲. اصطلاحات مقصد:
با استفاده از این ترم‌ها، هزینه و ریسک در مقصد به خریدار منتقل می‌شود.
این اصطلاحات با حرف D شروع می‌شوند.

۳. اصطلاحات مقصد با انتقال ریسک در مبدا
با استفاده از این ترم‌ها، ریسک در مبدا و هزینه در مقصد به خریدار منتقل می‌شود.
این اصطلاحات با حرف C شروع می‌شوند.

برای مطالعه شرایط همه اصطلاحات درکنار هم به دانشنامه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی فریت ریت مراجعه نمایید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!