Skip to main content

شناسه ارزش کالا چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

شناسه ارزش کالا (Tariff Specification Code) کدی چهار رقمی است که جهت تعیین ارزش گمرکی به انتهای کد تعرفه گمرکی کالای مربوطه اضافه می‌گردد. سامانه جست‌وجوی شناسه ارزش (TSC) گمرک جمهوری اسلامی ایران با هدف یکسان‌سازی ارزش کالای وارداتی، مقابله با کم‌اظهاری و رعایت عدالت مالیاتی راه‌اندازی شده است.

در ادامه به تشریح شناسه ارزش کالا و سامانه گمرکی مربوط به آن می‌پردازیم.

کد تعرفه گمرکی چیست؟

کد تعرفه گمرکی (HS Code) به منظور استانداردسازی فرآیند شناسایی و طبقه‌بندی محصولات طراحی شده است. این نظام کدگذاری از جانب دولت‌ها با توجه به سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی برقرار شده است.

کد تعرفه گمرکی از چهار بخش دوگانه تشکیل می‌شود. ۶ رقم اول از این کد ۸ رقمی در سطح بین‌المللی ثابت است. دو رقم آخر از جانب گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور شفافیت بیش‌تر در دسته‌بندی کالاها در نظر گرفته شده است.

به منظور اظهار کالا در سامانه EPL، شناسه ۴ رقمی ارزش کالا (TSC) به ۸ رقم کد تعرفه کالای مورد نظر اضافه می‌گردد.

چنان‌چه شناسه ارزش برای کالای مورد نظر تعیین نشده باشد، از درج شناسه ارزش کالایی دیگر پرهیز کرده و از چهار صفر استفاده کنید.

اهمیت تعیین تعرفه و ارزش کالا

تعیین تعرفه و ارزش کالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر در تعیین تعرفه کالا اشتباه کنید و به دنبال آن گمرک تشخیص دهد که تعرفه اظهار شده متناسب با کالای مربوطه نیست، با مشکلاتی مواجه خواهید شد. در این صورت پرونده به کمیسیون حل اختلافات گمرکی ارجاع داده خواهد شد. به دنبال آن ترخیص کالا با تاخیر انجام می‌شود و دوندگی بیشتری به همراه خواهد داشت.

در صورتی که قصد واردات کالایی را دارید که شناسه ارزش برای آن از جانب گمرک تعیین نشده است، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین اختلافاتی، نمونه‌ای از کالای مورد نظر را به دفتر تعرفه گمرک ایران ارسال کنید.

سامانه شناسه ارزش کالا چیست؟

به دنبال رشد جهانی تجارت الکترونیک در چند سال اخیر، گمرک ایران نیز با اهداف مطابقت با استانداردهای تجارت جهانی، تسهیل تشریفات گمرکی، به روزرسانی سیستم­‌ها و تعیین رویه‌ای واحد در بررسی و تعیین ارزش کالا سامانه شناسه ارزش کالا را راه‌اندازی کرده است.

کارشناسان گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئولیت ارزش گذاری کالاهای وارداتی را بر عهده دارند. ارزش کالا با استفاده از سوابق واردات در تمامی گمرکات کشور، بررسی ماهیت، جنس، مارک، مدل، کشور سازنده، وبسایت‌های فروش خارجی و داخلی و همچنین فاکتورهای فروش کالا در داخل کشور در سامانه جستجوی ارزش بروزرسانی می‌گردد. اشخاص یا شرکت‌های متخصص در زمینه واردات و ترخیص کالا با استفاده از این ابزار می‌توانند جهت اظهار و ترخیص صحیح اقدام به تعیین ارزش کالاهای وارداتی خود می‌نمایند.

مزایای سامانه شناسه ارزش کالا

  • یکسان‌سازی نحوه ارزش‌گذاری کالا در تمامی گمرکات کشور
  • به حداقل رساندن زمان بررسی کارشناسان گمرک برای تطبیق مشخصات کالای اظهار شده

ارزش گمرکی کالاهای صادراتی

صادرکنندگان موظف هستند در راستای رفع تعهد ارزی پس از صادرات کالا، ارز حاصل از صادرات را به یکی از روش‌های معرفی شده از جانب گمرک جمهوری اسلامی به کشور بازگردانند.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر درباره رفع تعهد ارزی می‌توانید به مقاله « کوتاژ چیست؟ » مراجعه کنید.

پس از ایجاد این تعهد، گمرک جمهوری اسلامی ایران به صورت دوره‌ای ارزش و نرخ پایه کالاهای صادراتی اظهار شده را منتشر می‌نماید. این نرخ مبنای محاسبه میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خواهد بود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که هدف از استفاده از سامانه شناسه ارزش کالا، تعیین درست این شناسه برای کالای خود و در نتیجه تسریع در تشریفات گمرکی مربوطه است.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت‌نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید باخبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!