Skip to main content

مراحل ترخیص کالا از گمرک + هزینه‌های آن [سال 1400]

نویسنده
ملیکا خدایاری

ترخیص کالا چیست؟

طبق بند ث ماده 1 قانون امور گمرکی به خروج کالا از گمرک پس از تکمیل تشریفات گمرکی، ترخیص کالا گفته می‌شود. در ترخیص کالا مراحل گوناگونی طی می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

مرحله اول: ثبت اظهار در سامانه EPL

این مرحله شامل تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت اطلاعات در سیستم گمرکی کشور است. طبق قوانین ذکر شده در سایت رسمی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ترخیص کالا از گمرک، اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل داده شده و اظهارکننده باید تمامی اطلاعات لازم را در آن ذکر کند. از آنجایی که اغلب گمرک‌های کشور مجهز به سیستم EPL هستند، این فرآیند به صورت آنلاین انجام می‌شود.

اسناد لازم برای اظهار کالا

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر
  • قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور خرید
  • اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات
  • پروفورما
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدل‌بندی (Packing List)
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره‌برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا
  • وکالتنامه رسمی و کارت حق العمل‌کاری
  • پروانه صادراتی

مرحله دوم: دریافت کوتاژ در زمینه احراز هویت و تعیین مسیر

گمرک پس از بررسی اسناد تحویل داده شده و تایید آن‌ها، کوتاژ را ثبت می‌کند. کوتاژ همان ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات  کالا در گمرک است. به هر اظهارنامه یک شماره اختصاص داده می‌شود که همان شماره کوتاژ است. پس از دریافت شماره کوتاژ، اظهارنامه مهر و موم می‌شود.

برای ترخیص کالا از گمرک با سیستم مدیریت ریسک از مسیرهای سبز، زرد و قرمز استفاده می‌شود. تعیین مسیر می‌تواند بر اساس عواملی مانند نوع کالا، کشور سازنده و اعتبار صاحب کالا یا اظهارکننده با استفاده از سیستم کامپیوتری انجام شود و یا به صورت کاملا تصادفی صورت گیرد.

مسیر سبز: آسان‌ترین و سریع‌ترین مسیر گمرکی است که در آن سرویس ارزیابی پس از دریافت اظهارنامه و اسناد مورد نیاز بدون نیاز به بازدید کالا اقدام به دریافت شماره کوتاژ می‌کند.

مسیر زرد: در این مسیر کالا به صورت فیزیکی بررسی نمی‌شود اما اسناد به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این فرآیند سخت‌تر و طولانی‌تر از مسیر سبز است.

مسیر قرمز: کالا‌های قرار گرفته در این مسیر مستلزم دریافت مجوز ورود و بازرسی فیزیکی دقیق توسط کارشناس هستند. نتایج بازرسی باید در اظهارنامه درج شود. عواملی مانند اسناد ناقص یا آسیب دیده، عدم تطابق ارزش اظهار شده با ارزش گمرک و کارت‌های بازرگانی تازه صادر شده در قرارگیری کالا در مسیر قرمز مؤثر هستند.

مرحله سوم: کنترل کالا

همانطور که اشاره شد پس از قرارگیری کالا در یکی از مسیرهای زرد یا قرمز، کالا و یا اسناد نیاز به بازرسی خواهند داشت. در صورت نبود هیچ گونه مشکل از نظر ارزش، کلیت و تعداد کالا و اتمام موفقیت آمیز این فرآیند، کالا در بخش دایره ارزش، سوابق گمرکی، ارزش اظهاری و سایر روش‌های تعیین ارزش مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

مرحله چهارم: اخذ مجوزهای لازم

در این مرحله بر اساس کالا مجوزهای تعیین شده از جانب سیستم یا کارشناس می‌بایست تکمیل شوند. از جمله این مجوزها می‌توان به بهداشت، قرنطینه، استاندارد، مجوز تجهیزات مخابراتی، تجهیزات پزشکی، جهاد، انرژی اتمی، وزارت راه، مالیات و غیره اشاره کرد.

مرحله پنجم: بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در این مرحله بررسی تعرفه کالا و تطبیق آن با اسناد توسط کارشناس سرویس انجام می‌شود. کارشناس سرویس بر مجوزهای ذکر شده در مرحله چهارم نیز نظارت دارد. در نهایت رئیس سرویس امضاها و روند نهایی را بررسی کرده و تایید نهایی را صادر می‌کند.

مرحله ششم: پرداخت به صندوق و صدور سند ترخیص

پس از تعیین مبلغ پرداختی توسط گمرک، صاحب کالا برای دریافت پروانه سبز گمرکی این هزینه را به حساب گمرک واریز می‌کند. پروانه سبز نمایان‌گر این است که ارزیابی کالا به پایان رسیده و صاحب کالا می‌تواند مقدمات ترخیص کالا را از گمرک را فراهم کند.

مرحله هفتم: انبارداری و اجازه بارگیری

پس از اتمام تشریفات ذکر شده در مراحل پیشین و تسویه با شرکت حمل‌و‌نقل، مجوز بارگیری توسط گمرک صادر شده و مسئول نگهداری کالا در انبار مبلغی را به عنوان مبلغ انبارداری از صاحب کالا دریافت می‌کند. مبلغ انبارداری شامل هزینه‌های بارگیری، بیمه، تخلیه، و مدت زمان نگهداری کالا در انبار است که بر اساس نوع، اندازه و ارزش کالا محاسبه می‌شوند.

مرحله هشتم: خروج کالا از گمرک

در آخرین مرحله صاحب کالا می‌تواند بیجک انبار را از انباردار گمرک دریافت کند. بیجک انبار سندی است که پس از بررسی پروانه سبز گمرکی و مهر درب خروج صادر می‌شود و نمایان‌گر این است که کالا به صاحب آن تحویل داده شده و وسیله نقلیه وی می‌تواند به منظور بارگیری کالا وارد گمرک شود. پس از بازرسی مجدد کالا در این مرحله، اجازه خروج آن از گمرک صادر می‌شود.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه‌های گمرکی مبالغی هستند که باید برای خدمات ارائه شده توسط گمرک پرداخت شوند. این خدمات شامل تخلیه، بارگیری، باربری، انبارداری، تعرفه‌های آزمایشگاهی، کارشناسی‌ها و غیره هستند. تمامی این هزینه‌ها توسط هیئت وزرا تعیین و به گمرک کشور ابلاغ شده‌اند. بنابراین هزینه ترخیص و تمامی هزینه‌های مربوط به واردات کالا در تمامی گمرک‌های کشور یکسان است و مطابق قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد. از جمله هزینه‌های دیگر می‌توان به حقوق و عوارض ورودی و هزینه بیمه اشاره کرد.

سامانه ترخیص کالا

EPL کوتاه شده Electronic Packing List است و واحد تجاری فرامرزی نام گرفته است. سامانه EPL برای ترخیص کالا از گمرک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک واسطه میان ارباب رجوع و گمرک عمل می‌کند. سامانه EPL در سال 1392 راه‌اندازی و به کار گرفته شد.

این سامانه از طریق آدرس https://epl.irica.ir در دسترس است. در این سامانه می‌توان تمامی فرایندهای عملیاتی مانند دوراظهاری واردات، دوراظهاری ترانزیت، اعطای وکالت به حق‌العمل کار گمرک و دسترسی به گزارشات مربوط به اظهارنامه‌های قبلی را انجام داد.

در فریت ریت میتوانید در سریع ترین زمان ممکن استعلام هزینه حمل و نقل بین المللی را دریافت کرده و بهترین شرکت حمل و نقل را برای محموله خود پیدا کنید.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!