Skip to main content
کالای متروکه

کالای متروکه چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

در صورتی که صاحب‌کالا ظرف بازه زمانی قانونی ۳ ماهه نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام نکند و یا تحویل اسناد، مدارک و مجوز­های مورد نیاز آن را به تاخیر بیاندازد، کالا متروکه تلقی می‌­گردد. این تعریفی است که در ماده ۲۴ قانون گمرکی به آن پرداخته شده است.

در ادامه به بررسی بیشتر قوانین گمرکی در رابطه با کالای متروکه می‌پردازیم.

بازه زمانی قانونی برای ترخیص کالا در گمرک‌­های فرودگاهی ۲ ماه تا ۷۰ روز و در گمرک‌­های زمینی و دریایی ۴ ماه پس از صدور اولین قبض انبار است. با این حال این مدت زمان قانونی ترخیص کالا از گمرک تا ۲ ماه در گمرک­‌های فرودگاهی و  تا ۴ ماه در سایر اماکن گمرکی قابل تمدید است. بر اساس تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون امور گمرکی، محموله متوقف‌شده در انبار گمرک تا زمان اعلام نظر قطعی گمرک متروکه نمی‌­شود.
باید به این موضوع توجه داشت که قوانین مربوط به کالای متروکه برای هر دو دسته کالا­های صادراتی و وارداتی یکسان است. مدت زمان مجاز توقف برای مرسولات پستی غیر تجاری تابع مقررات پست است. 

سرنوشت کالای متروکه

بر اساس ماده ۳۴ قانون امور گمرکی، بلافاصله پس از متروکه اعلام کردن کالا و قرار گرفتن آن در لیست مربوطه، تاریخ متروکه شدن و فروش آن در قبض انبار ثبت می‌­شود. طریقه فروش این کالا به صلاحدید گمرک از یکی از روش‌­های خرده ­فروشی، مزایده کتبی و یا حراج صورت می‌­گیرد. بر اساس ماده ۳۳ قانون امور گمرکی مسئولیت فروش کالا بر عهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است. اما باید به این نکته توجه کنید که تمام درآمد به دست آمده از فروش کالای متروکه به گمرک تعلق نمی‌­گیرد. در صورتی که صاحب‌کالا تا ۲ سال پس از متروکه شدن کالای خود با تحویل اسناد و مدارک لازمه مالکیت خود را اثبات کند، گمرک پس از کسر هزینه‌­های مربوطه، مبلغ باقی‌­­مانده حاصل از فروش را به صاحب‌کالا پرداخت می‌­کند؛ این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۷ قانون امور گمرکی، پرداخت مابقی درآمد حاصل از فروش کالای متروکه به صاحب‌کالا, مستلزم ارائه حواله ترخیصیه شرکت حمل‌ونقل مربوطه است. در صورت عدم مراجعه صاحب‌کالا به گمرک به منظور اثبات مالکیت کالا، این مبلغ به حساب خزانه دولت واریز می‌­­شود. 

در صورت تمایل می‌توانید مقاله « مراحل ترخیص کالا از گمرک » را مطالعه کنید.

متروکه شدن کالاهای ممنوعه

بر اساس ماده ۳۵ قانون امور گمرکی، در صورتی که کالای متروکه در دسته‌­بندی کالای ممنوعه قرار گیرد، صورت مجلس ضبط باید از جانب ارزیابان تنظیم شود و متروکه شدن کالا از جانب گمرک به صاحب آن ابلاغ گردد. اگر صاحب کالا مشخص نباشد، ابلاغ در روزنامه کثیرالانتشار صورت می‌­گیرد.

در شرایطی که صاحب کالای ممنوعه نسبت به متروکه شدن کالای خود اعتراض داشته باشد، می‌­تواند تا ۲ ماه پس از ابلاغ صورت مجلس ضبط با مراجعه به مرجع قضایی محل، اعلام مراتب و تحویل گواهی به گمرک تا ۱۵ روز پس از آن، نسبت به متروکه شدن کالای خود اعتراض کند. در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت در می‌­آید.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، در صورتی که امکانات مورد نیاز برای نگهداری کالای فاسد­شدنی در گمرک تحویل‌گیرنده موجود نباشد، کالا باید بلافاصله ترخیص شود و با مسئولیت صاحب کالا و تحت نظارت گمرک به انبار مناسب انتقال یابد. در غیر این صورت تحویل‌گیرنده هیچ مسئولیتی در قبال فاسد شدن کالا ندارد و قوانین و مقررات کالای متروکه را بر کالا اعمال می‌­کند.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!