Skip to main content
قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردری

قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردری – بخش دوم

نویسنده
ملیکا خدایاری

در ادامه بخش اول قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردی، در این بخش مسئولیت فورواردر را تکمیل خواهیم کرد و به تعهدات مشتری خواهیم پرداخت. در نهایت در صورت بروز اختلاف بین طرفین اطلاعاتی ارائه خواهد شد.

بخش ۲ – مسئولیت فورواردر

۸. استثنائات، تخمین خسارت و محدودیت‌های پولی مسئولیت

۸.۱. استثنائات

فورواردر به هیچ عنوان در قبال موارد زیر مسئول نخواهد بود:

  • کالای ارزشمند یا خطرناک؛ مگر این‌که ماهیت آن در زمان عقد قرارداد به فورواردر گزارش شده باشد.
  • خسارت ناشی از تاخیر؛ مگر این‌که از پیش به صورت کتبی توافقی صورت گرفته باشد.
  • خسارت مستقیم یا  غیرمستقیم مانند از دست دادن سود و بازار
  • تلف یا آسیب به کالا در نتیجه نقص ذاتی خود آن
  • اقدامات یا کوتاهی از جانب مشتری، نماینده‌های او و یا هر شخص ثالثی که از جانب وی استخدام شده باشد.
  • بسته‌بندی یا علامت‌گذاری نامناسب کالا؛ مگر این‌که فورواردر بر اساس بند ۷.۲ در برابر چنین خدماتی مسئول باشد.

۸.۲. تخمین خسارت

ارزش کالا بر اساس قیمت فعلی تبادل آن در بورس کالا تخمین زده می‌شود. در صورتی که چنین قیمتی وجود نداشته باشد، ارزش کالا بر اساس قیمت فعلی بازار تخمین زده می‌شود. اگر هیچ یک از این دو قیمت وجود نداشته باشند، ارزش کالا با مقایسه آن با کالاهای مشابه از نظر نوع و کیفیت تخمین زده خواهد شد.

۸.۳. محدودیت‌های پولی

۸.۳.۱. تلف یا آسیب به کالا

بدون توجه به شرایط بند ۷.۳، فورواردر نباید در قبال تلف یا آسیب به کالا مسئول پرداخت خسارتی بیش از 2 SDR به ازای هر کیلوگرم وزن ناخالص کالای آسیب دیده یا تلف شده باشد؛ مگر این‌که مبلغی بیش‌تر از شخصی که فورواردر از جانب او مسئول است جبران شود. اگر کالا ظرف نود روز پس از تاریخ تحویل مشخص شده تحویل داده نشود، مدعی می‌تواند در صورت عدم وجود شواهد مخالف، کالا را مفقود شده اعلام دارد.

۸.۳.۲. محدودسازی مسئولیت در قبال تاخیر

اگر فورواردر در قبال خسارت ناشی از تاخیر مسئول باشد، چنین مسئولیتی تا سقف مبلغ پرداخت شده بابت خدماتی که باعث ایجاد خسارت شده‌اند محدود می‌شود.

۸.۳.۳. انواع دیگر خسارت

بدون توجه به شرایط بند ۷.۳، مسئولیت فورواردر در قبال جبران خسارت مربوط به هر نوع تلفی که در بندهای ۸.۳.۱ و ۸.۳.۲ ذکر نشده است، نباید از مقدار مشخصی SDR برای هر حادثه بیشتر شود؛ مگر این‌که مبلغی بیش‌تر توسط شخصی که فورواردر از جانب او مسئول است جبران شود.

حداکثر مقدار مسئولیت بر اساس قوانین فیاتا در هر کشور محاسبه می‌شود.

۹. اعلامیه

۹.۱.

اگر دریافت‌کننده پس از دریافت کالا اعلامیه کتبی آسیب یا تلف را که ماهیت کلی خسارت را بیان می‌کند به فورواردر تحویل ندهد، این نوع تحویل، سندی بدیهی از تحویل کالا در وضعیت مناسب خواهد بود. در صورتی که آسیب به کالا آشکار نباشد، اگر دریافت‌کننده اعلامیه کتبی خسارت را تا حداکثر ۶ روز متوالی پس از دریافت کالا تحویل ندهد، همان اثر اولیه مذکور اعمال خواهد شد.

۹.۲.

با توجه به تمامی تلفات و خسارت‌های دیگر، هرگونه ادعا بر علیه فورواردر در رابطه با خدمات ارائه شده به مشتری یا خدماتی که فورواردر بر عهده گرفته است، باید به صورت کتبی تا ۱۴ روز پس از تاریخ اطلاع مشتری از خسارت مذکور به فورواردر اعلام شود. هرگونه اطلاعی که مطابق شرایط فوق اعلام نشده باشد، در نظر گرفته نمی‌شود؛ مگر این‌که مشتری بتواند اثبات کند که رعایت این محدودیت زمانی برای او غیر ممکن بوده و وی در اولین فرصت ممکن این ادعا را اعلام کرده است.

۱۰. محدودیت زمانی

در صورتی که به طور واضح توافق دیگری صورت نگرفته باشد، فورواردر برای موارد اشاره شده در این قوانین مسئول نخواهد بود؛ مگر این‌که درخواستی تا ۹ ماه پس از تاریخ تحویل کالا، تاریخ مقرر تحویل کالا و یا تاریخی که عدم موفقیت در تحویل کالا این حق را به صاحب کالا داده باشد که کالا را مفقود اعلام کند، اعلام شود.

در مورد ضرر و زیانی جدا از تلف یا خسارت کالا، دوره ۹ ماهه باید از زمانی محاسبه شود که عدم موفقیت در تحویل کالا حق اعلام ادعا را به صاحب کالا داده است.

۱۱. قابلیت اعمال برای اقدامات در زمینه مسئولیت مدنی

این قوانین در مورد هرگونه ادعایی علیه فورواردر صادق هستند اعم از این‌که این ادعا به صورت قراردادی یا مدنی باشد.

۱۲. مسئولیت خدمت‌گزاران و سایر اشخاص

این قوانین زمانی صادق هستند که ادعای علیه ارائه‌دهنده خدمات، نماینده یا شخص دیگری که فورواردر برای انجام خدمات به کار گرفته باشد، شکل گیرد. این ادعا می‌تواند به صورت قراردادی یا مدنی باشد. مسئولیت کلی فورواردر و خدمت‌گزاران، نمایندگان و اشخاص دیگر نباید از حد مجازی که به طور مشخص بین فورواردر و مشتری و یا بر اساس این قوانین مورد توافق قرار گرفته است، بیشتر شود.

بخش ۳: تعهدات و مسئولیت مشتری

۱۳. شرایط پیشبینی نشده

در صورتی که فورواردر در شرایط پیشبینی نشده به نفع مشتری عمل کند، هزینه‌های اضافی ناشی از این عمل باید توسط مشتری پرداخت شود.

۱۴. عدم تهاتر

کلیه وجوه پرداختی باید بدون کاهش یا تعویق به دلیل هرگونه ادعا، ادعای متقابل یا تهاتر پرداخت شوند.

۱۵. حق تصرف عمومی

فورواردر باید تا حدی که از جانب قانون مجاز است، بر کالا و هر سند مرتبط با آن حق تصرف داشته باشد. این حق تصرف برای هر سررسید پرداختی از جانب مشتری به فورواردر اعم از هزینه‌های انبارداری این حق تصرف قابل اعمال است و می‌تواند به هر روش معقولی به صلاحدید فورواردر اجرا شود.

۱۶. اطلاعات

مشتری باید در زمان حمل کالا توسط فورواردر، او را از تمام جزئیات مربوط به ماهیت کالا مانند علامت‌ها، تعداد، وزن، حجم، مقدار و در صورت نیاز ماهیت خطرناک آن مطلع سازد.

۱۷. مسئولیت جبران خسارت

۱۷.۱. مسئولیت عمومی جبران خسارت

به جز مواردی که بر اساس بخش 2 این مقاله فورواردر مسئول جبران خسارت است، مشتری باید مسئولیت خدمات فورواردری را به طور کامل بر عهده بگیرد.

۱۷.۲. مسئولیت جبران خسارت نسبت به خسارت همگانی

مشتری باید نسبت به هرگونه ادعای خسارت همگانی که به فورواردر وارد می‌شود، جبران خسارت کرده و برای فورواردر امنیت ایجاد کند. ایجاد این امنیت در این زمینه ممکن است از جانب فورواردر درخواست شود.

۱۸. مسئولیت مشتری

مشتری در قبال هرگونه ضرر و زیان، هزینه و جریمه ناشی از اطلاعات یا دستورات نادرست یا ناقص به فورواردر مسئول است. همچنین در صورت تحویل این اطلاعات از جانب وی یا شخصی که به نمایندگی از او عمل می‌کند، به هر شخص دیگری که فورواردر ممکن است نسبت به او مسئول باشد، نسبت به مرگ یا جراحت انسانی، آسیب به اموال، آسیب به محیط و یا انواع دیگر ضرر و زیان ناشی از کالا مسئول است.

بخش ۳: اختلافات و قوانین اجباری

۱۹. صلاحیت قضایی و قوانین قابل اجرا

در صورتی که توافق دیگری صورت نگرفته باشد، اقدامات علیه فورواردر تنها در محل کار اصلی فورواردر و بر اساس قوانین همان مکان انجام می‌شوند.

۲۰. قوانین اجباری

این قوانین تا زمانی قابل اجرا هستند که با مفاد اجباری کنواسیون‌های بین‌المللی یا قوانین خدمات فورواردری مغایرت نداشته باشند.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!