Skip to main content
قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردری

قوانین فیاتا در رابطه با خدمات فورواردری – بخش اول

نویسنده
ملیکا خدایاری

برای اولین بار در سال ۱۹۹۶، فدراسیون بین‌المللی اتحادیه کارگزاران حمل‌ونقل (فیاتا) قوانینی را منتشر کرد که معیاری مهم برای تنظیم شرایط و ضوابت قراردادهای تجاری بین‌المللی بود. در ادامه، نسخه آخر این قوانین الگو را که در اکتبر سال ۲۰۱۹ منتشر شده است ارائه خواهیم کرد.

بخش 1: مقررات عمومی

1. قابلیت اعمال

1.1. این قوانین زمانی قابلیت اعمال دارند که به صورت کتبی، شفاهی یا غیره در قرارداد فی‌مابین طرفین گنجانیده شده باشند.

2.1. هرگاه چنین ارجاعی صورت گیرد، طرفین قرارداد بر این امر توافق می‌کنند که این قوانین به شرایط مغایر قرارداد فی‌مابین ارجعیت دارد؛ مگر آن‌که این اولیت‌بندی موجب افزایش مسئولیت‌ها یا تعهدات فورواردر شود.

2. تعاریف

1.2. خدمات فورواردری به هر گونه خدمات مرتبط با حمل، ترکیب، انبار، هندلینگ، بسته‌بندی یا توزیع کالا و همچنین خدمات جانبی و ارائه مشاوره‌های مرتبط با حمل کالا گفته می‌شود. این خدمات امور گمرکی و مالی، اظهار رسمی کالا، تهیه بیمه کالا، انجام و دریافت پرداختی‌ها و یا صدور و دریافت اسناد مرتبط با حمل کالا را نیز شامل می‌شود. با تمام این اوصاف، خدمات فورواردری تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود.

2.2. فورواردر شخصی است که قرارداد خدمات فورواردری را با مشتری منقعد می‌کند.

3.2. کریر به شخصی گفته می‌شود که کالا را با وسیله نقلیه منتخب خود حمل می‌کند (کریر اجرایی) و یا در نتیجه یک تعهد صریح یا ضمنی عهده‌دار چنین مسئولیتی است (کریر قراردادی).

4.2. منظور از مشتری شخصی است که تحت قرارداد خدمات فورواردری مقعد شده با یک فورواردر و یا در نتیجه فعالیت وی در ارتباط با این خدمات، حقوق یا تعهداتی را دارا باشد.

5.2. منظور از کالا هرگونه دارایی از جمله حیوانات زنده به همراه کانتینر، پالت یا سایر وسایل حمل‌ونقل یا بسته‌بندی آنهاست که توسط فورواردر تأمین نمی‌شوند.

6.2. SDR (Special Drawing Right) به معنای حق برداشت ویژه است که از جانب صندوق بین‌المللی پول تعریف شده است.

7.2. قانون اجباری به معنای هر قانونی است که شروط آن نمی‌تواند توسط قیودی که به ضرر مشتری است از قرارداد فی‌مابین جدا شود.

8.2. منظور از اطلاعات مکتوب اطلاعاتی است که با وسایل الکترونیکی، مغناطیسی، نوری یا وسایل مشابه تولید، ارسال، دریافت یا ذخیره می‌شوند؛ مانند مبادله الکترونیکی داده، تلگرام، تلکس، تلفکس یا پست الکترونیکی، مشروط بر این‌که این اطلاعات برای مراجعه‌های بعدی در دسترس باشند.

9.2. کالاهای ارزشمند شامل شمش، سکه، پول، اسناد قابل معامله، سنگ‌های قیمتی، جواهرات، عتیقه‌جات، تصاویر، آثار هنری و اموال مشابه است که ارزش آن‌ها به وضوح از ارزش معمول کالاهای تجاری فراتر می‌رود.

10.2. کالاهای خطرناک شامل کالاهایی می‌شوند که به طور رسمی در طبقه‌بندی کالاهای خطرناک قرار می‌گیرند و یا دارای ماهیت خطرناک، قابل اشتعال، رادیواکتیو یا مضر هستند.

3. بیمه

در رابطه با بیمه محموله هیچ مسئولیتی متوجه فورواردر نیست مگر آن‌که دستورالعمل‌های صریح کتبی از جانب مشتری ارائه شده باشد. تمامی بیمه‌های اعمال‌شده مشمول استثنائات و مقررات معمول شرکت بیمه و یا نماینده بیمه پذیرنده ریسک می‌شوند. در صورتی که به طور کتبی به نحو دیگری توافق نشده باشد، فورواردر هیچ‌گونه تعهدی مبنی بر تهیه یک بیمه‌نامه جداگانه برای هر محموله ندارد، اما می‌تواند محموله را تحت یک بیمه‌نامه عمومی اظهار کند.

4. موانع

هر زمان که عملکرد فورواردر تحت تاثیر موانع یا خطرات (از جمله شرایط کالا) قرار گیرد که ناشی از خطا یا بی‌توجهی فورواردر نبوده و جلوگیری از آن با تلاش منطقی ممکن نیست، فورواردر می‌تواند کالا را طبق قرارداد مربوطه رها کند و یا در صورت امکان کل یا بخشی از کالا را در مکانی که برای وی امن و مناسب است در اختیار مشتری قرار دهد. در این صورت تحویل کالا انجام شده تلقی می‌شود و فورواردر مسئولیت دیگری نسبت به محموله‌ مربوطه ندارد. در هر صورت، فورواردر باید وجه ذکر شده در قرارداد را دریافت کند و مشتری موظف است تمامی هزینه‌های مازاد ناشی از رویدادهای فوق را پوشش دهد.

5. روش و مسیر حمل‌ونقل

فورواردر باید بر طبق توافق خدمات خود را با توجه به دستورالعمل‌های مشتری انجام دهد. در صورتی که دستورالعمل‌ها واضح، کامل و یا بر طبق قرارداد نباشند، فورواردر می‌تواند به صلاحدید خود عمل کند. در این صورت هر گونه ریسک و هزینه متوجه مشتری خواهد بود.

در صورتی که به نحو دیگری توافق نشده باشد، فورواردر می‌تواند بدون اطلاع مشتری کالا را بر روی عرشه کشتی یا در زیر آن حمل کند.

اگر به نحو دیگری توافق نشده باشد، فورواردر می‌تواند پس از تلاش معقول برای مطلع سازی مشتری، روش، مسیر و روند هندلینگ، انبارش و حمل‌ونقل کالا را انتخاب یا جایگزین کند.

بخش ۲: مسئولیت فورواردر

6. مسئولیت فورواردر بدون خدمات کریری

فورواردر باید در صورت عدم کوشش لازم و انجام اقدامات مناسب در روند ارائه خدمات فورواردری پاسخگو باشد. در این صورت بر اساس ماده 8 (که در بخش دوم این سری مقاله بررسی خواهد شد)، فورواردر موظف به جبران خسارت یا آسیب وارده به کالای مشتری و ضرر مالی مستقیم ناشی از نقض وظایف خود است.

فورواردر هیچگونه مسئولیتی در قبال اقدامات و کوتاهی‌ اشخاص ثالث مانند کریرها، انبارداران، کارگران اسکله، مقامات بندری و سایر فورواردرها ندارد؛ مگر این‌که وی در انتخاب، آموزش و یا نظارت بر عملکرد این اشخاص کوتاهی کرده باشد.

7. مسئولیت فورواردر به عنوان کریر

فورواردر اگر خدمات کریری نیز ارائه دهد مشمول تمام مسئولیت‌های یک کریر اجرایی یا قراردادی خواهد بود.

با این حال اگر مشتری سند حمل‌ونقلی صادر شده توسط شخص دیگری غیر از فورواردر را دریافت کرده باشد و نتواند در مدت زمان معقول ثابت کند که فورواردر به عنوان کریر مسئول است، این مسئولیت از فورواردر صلب می‌شود.

در مورد خدماتی غیر از حمل کالا مانند انبارش، بسته‌بندی یا توزیع کالا و یا خدمات جانبی مرتبط با آن، فورواردر به عنوان یک کریر هنگامی مسئول است که:

1. این خدمات توسط خود فورواردر با استفاده از امکانات و کارکنان وی انجام شده باشد

2. یک تعهد صریح یا ضمنی به منظور بر عهده گرفتن مسئولیت کریر ایجاد کرده باشد.

بر اساس ماده 8، فورواردر به عنوان کریر مسئول اقدامات و کوتاهی‌های اشخاص ثالثی است که برای اجرای قرارداد حمل کالا یا سایر خدمات مرتبط استخدام کرده است. حقوق و وظایف فورواردر تابع قوانین مرتبط با روش حمل‌ونقل و یا سایر خدمات ارائه شده است؛ مگر آن‌که مقررات  دیگری طی قرارداد فی‌مابین به‌روشنی مورد توافق قرار گرفته باشد. در صورت عدم توافق بر مقررات اضافی، قوانین و مقررات معمول مرتبط با روش حمل‌ونقل توافق شده حاكم خواهد بود.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید باخبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!