Skip to main content
تفاوت بین فریت و کارگو

تفاوت بین فریت و کارگو

نویسنده
کامیار خدایاری

فریت و کارگو اصطلاحاتی مشابه هستند. با این حال، تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد. برای افرادی که به تازگی وارد زمینه واردات و صادرات شده اند، تفاوت بین فریت و کارگو معمولا شفاف نیست. درک هر یک از این دو عبارت و تفاوت میان آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام صحبت درباره محموله خود با یک متخصص حمل‌ونقل بین‌المللی امکان بروز هرگونه ابهام را از بین ببرید.

در این مقاله کوتاه تفاوت بین فریت و کارگو را شفاف خواهیم کرد و به تعاریف سنتی هر یک و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت. در نهایت مرزی را که در آن تفاوت بین این دو اصطلاح به وضوح دیده نمی‌شود ترسیم می‌کنیم.

تفاوت سنتی بین فریت و کارگو

اگر با دیدگاهی سنتی به این مسئله نگاه کنیم، کاربرد درست عبارت‌های کارگو و فریت به وسیله‌ حمل محموله مورد نظر بستگی دارد. زمانی که درباره حمل محموله از طریق هواپیما صحبت می‌کنیم، به هواپیما‌های حمل بار هواپیمای کارگو می‌گوییم، نه هواپیمای فریت. چنین مسئله‌ای برای حمل از طریق دریا نیز صدق می‌کند. کشتی‌های حمل بار، کشتی کارگو نام دارند نه کشتی فریت.

در مقابل، قطارهایی که وظیفه حمل محمولات را بر عهده دارند قطارهای فریت نامیده می‌شوند. به ندرت می‌شنوید که چنین قطارهایی قطار کارگو خطاب شوند. همچنین، کامیون‌های حمل بار عمدتا کامیون‌های فریت نامیده می‌شوند.

بنابراین، با دیدگاه سنتی، فریت به کالایی اطلاق می‌شود که از طریق کامیون یا قطار حمل شود و کارگو به محموله‌ای گفته می‌شود که به روش هوایی یا دریایی حمل می‌شود.

با تمامی این اوصاف، با وجود این تعاریف سنتی و امروزی، این دو عبارت شباهت‌هایی دارند. هر دو این اصطلاحات به حمل محمولات اشاره دارند و تقریبا به صورت انحصاری برای کالاهای تجاری به کار می‌روند.

با این حال، در مفاهیم ارائه شده استثنای جالبی وجود دارد و آن مرسولات پستی است. عبارت پذیرفته شده برای مرسولات پستی از قبیل نامه، کارگو است. هیچ گاه مرسولات پستی فریت تلقی نمی‌شوند، حتی اگر با کشتی یا هواپیما حمل شوند.

تفاوت امروزی

زمانی که به عنوان یک متخصص حمل‌ونقل بین‌المللی به این موضوع نگاه کنیم، ذهنمان به سمت ماهیت کالایی که حمل می‌شود معطوف خواهد شد. در اصل این محتویات کانتینر، هواپیما یا کامیون است که اهمیت دارد. ارزش پولی محموله دیده نمی‌شود، بلکه تنها در رابطه با محموله‌ای که قرار است حمل شود صحبت می‌شود.

در استفاده از اصطلاح فریت، معمولا به حمل محمولات فکر می‌شود. همچنین به کرایه حمل مورد نیاز برای حمل محموله توجه می‌شود. این دقیقا همان جایی است که تعاریف گیج کننده می‌شوند. چرا که فریت عبارت پذیرفته شده برای کرایه حمل کالا نیز هست.

در حالی که اصطلاح فریت اغلب مربوط به حمل زمینی می‌شود، استفاده از آن برای محمولاتی که به روش هوایی و دریایی نیز حمل می‌شوند قابل قبول است. با این حال، زمانی می‌توان به جای کارگو از عبارت فریت استفاده کرد که تنها در مورد خود کالا و کرایه حمل مربوطه صحبت شود.

تمایز بین فریت و کارگو هر روز سخت تر می‌شود و این دو اصطلاح مدام به جای یکدیگر به کار می‌روند. این امر به شفافیت تفاوت بین این دو اصطلاح کمکی نمی‌کند. با همه این تفاسیر، متخصصان حمل‌ونقل و متصدیان حمل اغلب تمایل دارند که به همان روش سنتی به این موضوع نگاه کنند.

به طور خلاصه، از دیدگاه سنتی، کارگو به محمولاتی که از طریق دریا یا هوا حمل می‌شوند تلقی می‌شود و همچنین، مرسولات پستی همیشه کارگو محسوب می‌شوند. فریت محموله‌ای است که به روش زمینی از طریق کامیون یا قطار حمل می‌شود و اغلب ابعاد مالی مربوط به حمل کالا را در بر می‌گیرد.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
کامیار خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!