Skip to main content
کوتاژ چیست؟

کوتاژ چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

به مرحله ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک، کوتاژ ( به انگلیسی cottage ) گفته می‌شود. برای اتمام فرآیند ترخیص کالا از گمرک، کالا باید در سامانه مکانیزه گمرک ثبت شود. بلافاصله پس از اظهار کالا در گمرک، سامانه EPL اظهارنامه را قفل می‌کند و یک شماره به آن اختصاص می‌دهد. به این شماره سریال اظهارنامه یا شماره کوتاژ گفته می‌شود. شماره کوتاژ یکتاست؛ بدین معنا که یک شماره یکسان به دو اظهارنامه اختصاص داده نمی‌شود.

کوتاژ برای تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی قابل دریافت است. اگر کوتاژ در سامانه جامع گمرکی برای صادرات کالا استفاده شود، آن را کوتاژ صادرتی می‌نامیم. در صورتی که کوتاژ برای واردات کالا باشد، وارداتی خواهد بود. برای کالا در نهایت باید برگ سبز یا مجوز خروج از کشور صادر شود. در حال حاضر این سند به صورت الکترونیکی ( پروانه الکترونیکی ) صادر می‌گردد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید روند صادرات کالا را مطالعه نمایید.

پروانه الکترونیکی – اظهارنامه گمرکی

نحوه دریافت شماره کوتاژ

همانطور که اشاره شد، برای دریافت شماره کوتاژ یکتا ابتدا باید کالای خود را در سامانه مکانیزه گمرک اظهار کنید. پس از ثبت اظهارنامه یک شماره پرونده به همراه بارکد دریافت خواهید کرد. این همان شماره کوتاژ شماست. در صورت کسب اطلاعات بیش‌تر درباره چگونگی اظهار کالا، می‌توانید مقاله مراحل ترخیص کالا از گمرک و هزینه‌های مربوط به آن را در وبلاگ فریت ریت مطالعه کنید.

کاربرد‌های کوتاژ

از زمان بارگیری محموله در گمرک تا زمان ترخیص و حمل آن به مقصد مورد نظر همواره به شماره کوتاژ احتیاج است. داشتن این شماره یکتا در موارد زیر الزامی است:

  • اعتراض یا شرکت در کمیسیون‌های گمرکی
  • بازبینی کالا هنگام ورود یا خروج از گمرک
  • اخذ و پیگیری مجوزهای مورد نیاز تا قبل از خروج کالا از گمرک

رفع تعهد

صادرکنندگان موظف هستند در راستای رفع تعهد ارزی پس از صادرات کالا، ارز حاصل از صادرات را به یکی از چهار روش زیر به کشور بازگردانند:

  1. ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به واسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه شود.
  2. با استفاده از ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات کالا شود.
  3. بخشی از ارز حاصل از صادرات در اختیار سایر واردکنندگان قرار داده شود.
  4. بخشی از ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس به کشور وارد شود و در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز به فروش برسد.

همانطور که اشاره کردیم، یکی از روش‌های رفع تعهد ارزی واردات در مقابل صادرات است. صادر کننده می‌تواند خود اقدام به واردات کند یا انجام آن را به شخص دیگری واگذار نماید. در هر صورت، داشتن شماره کوتاژ در هر دو مورد اشاره شده ضروری است.

واگذاری کوتاژ صادراتی

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، در صورت واگذاری ارز حاصل از صادرات به شخصی دیگر به منظور واردات کالا، صادر کننده باید اطلاعات پروانه صادراتی خود را در اختیار شخص مورد نظر قرار دهد تا آن شخص بتواند ارز مورد نیاز خود را با ارائه پروانه صادراتی به بانک عامل تأمین کند. واگذاری پروانه صادراتی و پرداخت وجه ارز منتقل شده، به طور کاملاً توافقی و خارج از سامانه مکانیزه گمرک صورت می‌گیرد.

شماره کوتاژ با هدف ثبت اطلاعات تمامی کالاهای صادراتی و وارداتی کشور در یک سامانه متمرکز معرفی گردید تا در نهایت گمرک بتواند با سهولت بیش‌تر بر صادرات و واردات محمولات نظارت داشته باشد. با ثبت مشخصات کالا در اظهارنامه گمرکی و تخصیص شماره کوتاژ یکتا، این اطمینان حاصل می‌شود که کالای ترخیص شده از گمرک با اطلاعاتی که اظهار شده است همخوانی دارد.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!