Skip to main content
کنوانسیون CMR

کنوانسیون CMR – حمل زمینی (بخش هفتم)

نویسنده
ملیکا خدایاری

پس از بررسی بخش ششم کنوانسیون CMR، در بخش هفتم سری مقالات کنوانسیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به بررسی مواد ۴۲ تا ۵۱ کنوانسیون‌ CMR می‌پردازیم.

ادامه فصل هفتم: بطلان شروط مغایر با کنوانسیون CMR

ماده ۴۲

۱. کنوانسیون CMR برای امضا یا پیوستن کشورهای عضو کمیسیون اروپا باز خواهد بود. همچنین، بر اساس بند ۸ قرارنامه این کمیسیون، کشورهایی که به عنوان مشاور پذیرفته شده‌اند می‌توانند به کنوانسیون CMR ملحق شوند.

۲. کشورهایی که بر اساس بند ۱۱ قرارنامه کمیسیون در فعالیت­های کمیسیون اقتصادی اروپا شرکت داشته باشند،
می­‌توانند پس از لازم‌­الاجرا شدن کنوانسیون CMR، به آن بپیوندند.

۳. کنوانسیون CMR تا ۳۱ آگوست ۱۹۵۶ برای امضا باز بوده است. پس از این تاریخ جهت عضویت باز خواهد بود.

۴. کنوانسیون CMR باید تصویب شود.

۵. تصویب یا عضویت از طریق تحویل یک سند به عنوان ودیعه به دبیرکل سازمان ملل متحد قابل انجام خواهد بود.

ماده ۴۳

۱. کنوانسیون CMR از نودمین روز پس از تحویل سند تصویب یا عضویت از جانب ۵ کشور ذکر شده در بند ۱ ماده ۴۲، لازم‌الاجرا خواهد بود.

۲. ۹۰ روز پس از تحویل اسناد عضویت یا تصویب به عنوان ودیعه از جانب ۵ کشور ذکر شده، کنوانسیون CMR برای هر کشور دیگری که آن ­را تصویب کرده و یا به عضویت آن درآمده است، لازم‌الاجرا خواهد بود.

ماده ۴۴

۱. کشورهای عضو کنوانسیون CMR می‌­توانند با ارسال یک اطلاعیه به دبیرکل سازمان ملل، عضویت خود در کنوانسیون را لغو کنند.

۲. ۱۲ ماه پس از دریافت اطلاعیه توسط دبیرکل سازمان ملل، خروج از کنوانسیون عملی خواهد شد.

ماده ۴۵

در صورتی که تعداد کشورهای عضو کنوانسیون CMR پس از لازم‌الاجرا شدن آن از۵ کشور کمتر شود، کنوانسیون از تاریخ آخرین لغو عضویت خاتمه می‌­یابد.

ماده ۴۶

۱. هر کشوری در هنگام تحویل سند تصویب یا عضویت به عنوان ودیعه و یا هر زمانی پس از آن می­‌تواند با ارسال یک اطلاعیه به دبیرکل سازمان ملل درخواست نماید که شمول این کنوانسیون به تمام یا قسمتی از مناطق کشور مربوطه که عهده‌­دار مسئولیت روابط بین‌­المللی آن است، گسترش داده شود. این کنوانسیون ۹۰ روز پس از دریافت اطلاعیه از جانب دبیرکل سازمان ملل در مناطق ذکر شده در این اطلاعیه قابل اجرا خواهد بود. در صورتی که در روز مذکور کنوانسیون هنوز لازم‌الاجرا نباشد، از اولین روزی که قابلیت اجرا داشته باشد لازم‌الاجرا خواهد شد.

۲. بر اساس قوانین و مقررات بند پیشین هر کشوری که چنین اعلامیه­‌ای را نسبت به یکی از مناطق خود که عهده‌­دار مسئولیت روابط بین­‌المللی آن است صادر کرده باشد، می­تواند بر اساس ماده ۴۴ منطقه مذکور را از حیطه شمول کنوانسیون خارج کند.

ماده ۴۷

در صورتی که اختلافی راجع به تعبیر یا نحوه اجرای کنوانسیون CMR میان اعضا رخ دهد و مذاکره در این باره به نتیجه‌ای نرسد، این اختلاف می­‌تواند به درخواست یکی از اعضای مربوط برای حل اختلاف به دیوان دادگستری بین­‌المللی ارجاع داده شود.

ماده ۴۸

۱. هر عضو کنوانسیون CMR این حق را دارد تا در هنگام امضا یا عضویت در این کنوانسیون اعلام کند که تعهدی نسبت به رعایت ماده ۴۷ کنواسیون نخواهد پذیرفت. در این صورت سایر اعضای کنوانسیون نیز الزامی به رعایت این ماده نسبت به عضو مذکور نخواهند داشت.

۲.هر کشور عضو کنوانسیون که عدم تعهد مذکور در بند پیشین را اختیار کرده باشد، می­تواند در هر زمان با ارسال اعلامیه­‌ای به دبیرکل سازمان ملل از عدم تعهد خود نسبت به ماده ۴۷ این کنوانسیون انصراف دهد.

ماده ۴۹

۱. هر کشور عضو می­‌تواند ۳ سال پس از به اجرا درآمدن کنوانسیون از طریق ارسال یک اعلامیه­ به دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل یک کنفرانس برای تجدید نظر در قوانین و مقررات کنوانسیون شود. در ادامه دبیرکل این درخواست را به سایر اعضا اعلام می‌کند. در صورتی که تعداد کشورهای موافق با تشکیل جلسه تا ۴ ماه پس از اطلاع­‌رسانی درخواست از یک چهارم تعداد کل اعضا کمتر نباشد، دبیرکل به تشکیل کنفرانس اقدام می‌­کند.

۲. در صورتی که با تشکیل کنفرانس بند پیشین موافقت شود، دبیرکل مراتب را به اطلاع تمامی اعضا می‌رساند و از آن­ها درخواست می­‌کند که پیشنهادهای خود را در ارتباط با کنفراس تجدید نظر اعلام کنند. دبیرکل در بخش­نامه­‌ای دستور کار موقت کنفرانس و پیشنهادهای دریافتی را تا حداقل ۳ ماه پیش از تاریخ برگزاری کنفرانس به اطلاع تمامی اعضای کنوانسیون خواهد رساند.

۳. دبیرکل تمامی کشورهای مذکور در بند ۱ و ۲ ماده ۴۲ را به کنفرانس­‌های این ماده دعوت می‌­کند.

ماده ۵۰

علاوه بر اطلاعیه­‌های ذکر شده در ماده پیشین، دبیرکل کشور­های مذکور در بند ۱ و ۲ ماده ۴۲ را نسبت به موارد زیر مطلع می­‌سازد:

  • تصویب­‌ها و عضویت­‌های جدید، مقررات ماده ۴۲
  • تاریخ لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون، ماده ۴۳
  • لغو عضویت در کنوانسیون، ماده ۴۴
  • پایان قانونی کنوانسیون، ماده ۴۵
  • اطلاعیه­‌های دریافتی، ماده ۴۶
  • اعلامیه­‌ها و اطلاعیه‌­های دریافتی، بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۸

ماده ۵۱

پس از ۳۱ آگوست ۱۹۵۶ نسخه اصلی کنوانسیون CMR نزد دبیرکل سازمان ملل متحد به امانت گذاشته شده است. دبیرکل رونوشت‌­های این کنوانسیون را به کشور­های ذکر شده در بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۲ ارسال می­‌کند.

به منظور گواهی مراتب فوق، امضاکنندگان با برخورداری از اختیارات لازم این کنوانسیون را امضا کرده‌اند.

کنوانسیون CMR در تاریخ نوزده می ۱۹۵۶ میلادی معادل ۲۹ اردیبهشت ۱۳۳۵ شمسی در ژنو در یک نسخه به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی با اعتبار یکسان انجام گرفت.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!