Skip to main content
کنوانسیون CMR

کنوانسیون CMR – حمل زمینی (بخش ششم)

نویسنده
ملیکا خدایاری

پس از بررسی بخش پنجم کنوانسیون CMR، در بخش ششم سری مقالات کنوانسیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به بررسی مواد ۳۲ تا ۴۱ کنوانسیون‌ CMR می‌پردازیم.

ادامه فصل پنجم: دعاوی و اقدامات قانونی

ماده ۳۲

۱. مرور زمان اقامه‌­ دعاوی ناشی از حمل کالایی که تحت پوشش قوانین این کنوانسیون است، یک سال است. با این حال اگر تخلف یا کوتاهی از نظر دادگاه رسیدگی­‌کننده عمدی باشد، این مدت زمان سه سال خواهد بود. تاریخ آغاز مرور زمان بدین صورت است:

الف) از تاریخ تحویل کالا: در صورت تلف بخشی از کالا، خسارت و یا تاخیر در تحویل کالا.

ب) از سی‌امین روز بعد از زمان توافق شده: در صورت تلف تمام کالا.

اگر تاریخی مورد توافق قرار نگرفته باشد این تاریخ از شصت‌امین روز پس از تحویل کالا در نظر گرفته خواهد شد.

ج) سه ماه پس از تاریخ عقد قرارداد حمل: در تمام موارد دیگر.

۲. ادعای کتبی منجر به تعلیق این مهلت تا تاریخ ابلاغ کتبی حمل­‌کننده مبنی بر رد ادعا و بازپس فرستادن اسناد پیوست‌شده خواهد شد. در صورت پذیرش بخشی از ادعا، مهلت طرح ادعا تنها بر اساس قسمت باقی مانده آن جاری خواهد شد. مسئولیت اثبات وصول ادعا، پاسخ به آن و یا باز پس فرستادن اسناد بر عهده شخصی خواهد بود که به مراتب یاد­شده استناد می­‌کند. مدت مرور زمان یاد شده با طرح ادعا­­یی با منشا واحد به تعلیق در نمی‌آید.

۳. بر اساس قوانین ذکر شده در بند فوق، تمدید مدت مرور زمان تابع قوانین دادگاه یا دیوان رسیدگی‌کننده به دعوی است. این قوانین بر حق اقامه­ دعوای تقابل جدید نیز حاکم هستند.

۴. نمی­‌توان حق اقامه­ دعوایی را که مشمول مرور زمان شده است از طریق طرح دعوای تهاتر یا تقابل اعمال کرد.

ماده ۳۳

قرارداد حمل کالا می‌تواند شامل شرط اعطای صلاحیت رسیدگی به یک نهاد داوری باشد. این شرط داوری باید رعایت قوانین و مقررات کنوانسیون CMR توسط نهاد داوری را تضمین کند.

فصل ششم: مقررات حمل کالا به وسیله‌ حمل­‌کنندگان متوالی

ماده ۳۴

در صورتی که حمل کالا از جانب حمل‌کنندگان جاده‌ای متوالی انجام شود، هر کدام از این حمل‌کنندگان مسئول اجرای تمام عملیات حمل خواهند بود؛ زیرا پس از عقد قرارداد حمل و پذیرش کالا، هر یک از این حمل‌کنندگان تحت شرایط راه‌بارنامه طرف قرارداد حمل محسوب می­‌شوند.

ماده ۳۵

۱. حمل‌کننده­‌ای که کالا را به حمل‌کننده بعدی تحویل می‌دهد، باید رسیدی امضا شده و تاریخ‌خورده را از او دریافت کند. حمل‌کننده اولیه باید نام و نشانی خود را در نسخه دوم راه‌بارنامه درج کند. در صورت نیاز، وی باید ملاحظات مقرر در بند ۲ ماده ۸ را در رسید مذکور یا نسخه دوم راه‌بارنامه درج کند.

۲. روابط بین حمل‌کنندگان متوالی تابع مفاد ماده ۹ این کنوانسیون خواهد بود.

ماده ۳۶

به جز در مورد دعوای تهاتر یا تقابل ناشی از دعوایی که از قرارداد حمل واحدی ناشی شده باشد، اقدامات قانونی مربوط به خسارت، تلف یا تاخیر در تحویل کالا می‌تواند تنها علیه حمل‌کننده اولیه، حمل‌کننده نهایی و یا حمل‌کننده­­ کالا در زمان وقوع خسارت، تلف یا تاخیر به عمل آید. با این حال به صورت همزمان نیز می‌توان علیه چندین حمل‌کننده اقامه­ دعوی کرد.

ماده ۳۷

حمل‌کننده‌ای که تحت قوانین و مقررات این کنوانسیون ملزم به پرداخت غرامت شده باشد، می‌تواند این غرامت، جریمه دیرکرد و تمامی مخارج ناشی از دعوی را مطابق مقررات زیر از سایر حمل‌کنندگان دخیل در فرآیند حمل وصول نماید:

الف) حمل‌کننده مسئول تلف یا خسارت کالا به تنهایی مسئول پرداخت غرامت خواهد بود. اعم از این‌که این غرامت از جانب او یا حمل‌کننده دیگری پرداخت شده باشد.

ب) در صورتی که بیش از یک حمل‌کننده مسئول تلف یا خسارت کالا باشند، هر یک باید نسبت به میزان مسئولیت خود جبران خسارت نمایند. در صورتی که تقسیم مسئولیت بین آن­‌ها ممکن نباشد، هر یک از این افراد به نسبت سهمی که در هزینه حمل دارند، در پرداخت غرامت سهیم خواهند بود.

ج) در صورتی که شناسایی حمل­کننده مسئول خسارت امکان‌پذیر نباشد، مبلغ غرامت بین تمامی حمل‌کنندگان بر اساس شرایط ذکر شده در بند (ب) تقسیم خواهد شد.

ماده ۳۸

در صورتی که یکی از حمل‌کنندگان کالا قادر به پرداخت غرامت نباشد، سهم وی به نسبت سهمی که از کرایه حمل به سایر حمل‌کنندگان تعلق می‌گیرد، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

ماده ۳۹

۱. حمل‌کننده‌ای که تحت مفاد مواد ۳۷ و ۳۸ دعوایی علیه وی اقامه شده باشد، نمی‌تواند منکر اعتبار غرامت پرداخت شده از جانب حمل‌کننده مدعی شود؛ مشروط بر این‌که پس از ابلاغ مناسب مراتب طرح دعوی به حمل‌کننده اولیه و همچنین اعطای فرصت حضور به وی در جلسه رسیدگی، مبلغ غرامت از جانب مقام قضایی تعیین شده باشد.

۲. حمل‌کننده‌ای که در تلاش گرفتن حق خود برای بازیافت خسارت است، می‌تواند به دیوان صلح یا دادگاه کشور محل اقامت معمول یکی از حمل‌کنندگان، محل کار اصلی و شعبه یا نمایندگی محل عقد قرارداد، اقامه­ دعوی کند. تمامی حمل‌کنندگان مربوطه ممکن است مخاطب این دعوی قرار گیرند.

۳. احکام مربوط به دعاوی موضوع مواد ۳۷ و ۳۸ بر اساس مقررات ذکر شده در بند­های ۳ و ۵ ماده ۳۱ صادر می‌شوند.

۴. دعاوی بین حمل‌کنندگان تابع مواد ماده ۳۲ خواهند بود. با این حال مرور زمان از تاریخ تصمیم‌گیری قضایی نهایی مقدار غرامت را بر اساس قوانین و مقررات این کنوانسیون تعیین می‌کند. در صورتی که این تصمیم‌گیری قضایی وجود نداشته باشد، از تاریخ واقعی پرداخت غرامت جاری خواهد شد.

ماده ۴۰

حمل‌کنندگان می‌توانند به جز آن‌چه در مواد ۳۷ و ۳۸ ذکر شده است، شروطی را بین خود لحاظ نمایند.

فصل هفتم: بطلان شروط مغایر با کنوانسیون CMR

ماده ۴۱

۱. بر اساس مفاد ماده ۴۰، هر شرطی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کنوانسیون CMR مغایرت داشته باشد، فاقد اعتبار است. ابطال این شرط موجب ابطال سایر شروط قرارداد نمی‌شود.

۲. شرط نفع بیمه‌ای به سود حمل‌کننده، هر شرط مشابه دیگر یا هر شرطی که مسئولیت اثبات ادعا را به دیگری انتقال دهد، فاقد اعتبار است.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!