Skip to main content
کلاس‌های کالاهای خطرناک

کلاس‌های کالاهای خطرناک – مواد خورنده و کالاهای خطرناک متفرقه

نویسنده
ملیکا خدایاری

مواد خورنده، موادی هستند که در صورت تماس با بافت زنده، منجر به صدمه شدید بر اثر واکنش شیمیایی می‌شوند. در صورت نشت این مواد ممکن است صدمه و یا حتی تخریب کامل سایر محمولات در حال حمل یا وسیله‌ی حمل را شاهد باشیم.

هر ماده خطرناک دیگری که در هیچ یک از کلاس‌های ذکر شده قبلی به آن اشاره نشده است در کلاس ۹ قرار خواهد گرفت.

پس از بررسی  مواد منفجره و قابل اشتعال، مواد شیمیایی و مواد رادیواکتیو، در بخش آخر از این سری مقالات به بررسی کلاس ۸ و ۹ می‌پردازیم.

کلاس ۸

مواد خورنده

1. در این قسمت منظور از «ماده خورنده» مایع یا جامدی است که در صورت تماس با بافت زنده برای مدتی معین، منجر به تخریب کامل آن شود. مایعی که دارای نرخ خوردگی شدید بر فولاد و آلومینیوم باشد نیز یک ماده خورنده محسوب می‌شود.

2. در صورتی که تجربیات انسان یا داده­‌های دیگر بیانگر این موضوع باشند که خطر یک ماده بخصوص از نتایج آزمایشات بیان شده در بند قبل بیشتر یا کمتر است، ممکن است مقامات مسئول در دسته­‌بندی خود تجدید نظر کنند و یا تصمیم بگیرند که ماده مورد نظر مشمول قوانین و مقررات این کلاس از کالاهای خطرناک نشود.

3. داده­‌های به دست آمده از نتایج آزمایش‌های پوستی که حداکثر تا 30 سپتامبر 1995 با استفاده از روش­‌های 49CFR 173 در پیوست A به منظور تعیین مدت زمان مطلوب در معرض ماده خورنده قرار گرفتن به اجرا درآمده‌اند ممکن است برای طبقه­‌بندی و تعیین گروه بسته‌بندی مواد خورنده‌ای که برای پوست انسان خطرناک هستند مورد استفاده قرار گیرند.

4. با این‌که کلاس مواد خورنده شامل هر دو دسته‌­بندی اسید­ها و باز­ها می­‌شود، جداول مرجع مواد خطرناک به جداسازی مواد خورنده مختلف که با یکدیگر ناسازگار هستند اشاره­‌ای نمی‌­کند. با این حال از آن‌جایی که بسیاری از مواد خورنده در صورت ترکیب با یکدیگر به شدت واکنش نشان می­‌دهند، باید در حین جا­به­‌جایی به منظور اطمینان از عدم ترکیب تصادفی آن‌ها با یکدیگر تمهیدات لازم صورت بگیرد. در حین مدیریت حادثه ناشی از ترکیب مواد خورنده نیز باید احتیاط شود.

کلاس ۹

مواد خطرناک متفرقه

این دسته‌­بندی شامل موادی است که در حین جا­به­‌جایی خطرآفرین هستند اما در هیچ یک از دسته­‌بندی­‌های دیگر کالاهای خطرناک قرار نمی­‌گیرند. این کلاس شامل موارد زیر است:

  • هر ماده­ بی هوش کننده، سمی و یا دارای ویژگی­‌های مشابه که ممکن است برای خدمه پرواز آزاردهنده باشد و از انجام وظیفه صحیح آن‌­ها جلوگیری کند.
  • هر ماده­ با درجه حرارت بالا، ماده خطرناک، ضایعات خطرناک و یا آلاینده‌های دریایی.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!