Skip to main content

روند واردات کالا

نویسنده
ملیکا خدایاری

مبادلات تجاری در تمامی دوران‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازرگانان بوده است. امروزه با گسترش ارتباطات، واردات و صادرات یکی از راه‌های تبادل کالا بین کشورها است و از طرفی نشان دهنده‌ی مسیر اقتصادی پیش روی یک کشور. واردات کالا از سود زیادی برخوردار است اما اگر فکر نشده، بدون آشنایی با فرآیندهای مربوطه و قوانین داخلی کشورها انجام شود؛ نه‌تنها خبری از آن سود چشمگیر نیست، بلکه مشکلاتی ملال آور را روانه مجموعه شما خواهد کرد.
در ادامه به بررسی نکاتی که لازم است در رابطه با روند واردات کالا بدانید می پردازیم.

بازار هدف و کالای مورد نیاز 

اولین مرحله برای واردات کالا، تعیین این موضوع است که قرار است چه کالایی وارد کنیم یا به بیان بهتر، با توجه به شرایط کشور و تقاضای بازار چه کالایی می‌توانیم وارد کنیم. باید با محدودیت‌های قانونی واردات کالا آشنا باشیم و سپس ظرفیت و محدودیت‌های بازار را بررسی کنیم. ظرفیت و نیاز بازار از مهم‌ترین مواردی است که باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و استراتژی مناسبی جهت ورود کالای وارداتی به بازار تعیین گردد.

بررسی مشخصات کالا

پس از انتخاب کالا باید شناخت کافی از کالای وارداتی داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از مشخصات لازم جهت شناخت کالای وارداتی می‌پردازیم.

دسته‌بندی کالای وارداتی از نظر محدودیت قانونی

طبق ماده ۲ قانون مقررات صادرات و واردات، کالاها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.
کالاهای مجاز : کالاهایی که به جز در موارد استثنا نیاز به مجوز خاصی ندارند.
موارد استثنا به شرح زیر است:

  • مجوز ثبت سفارش قبل از ترخیص
  • مجوز استاندارد اجباری برای کالاهای مشخص شده توسط اداره استاندارد (www.isiri.gov.ir) در زمان ترخیص
  • دفتر تخصیص ارز وزارت صنایع ( گواهی عدم ساخت داخل ) در زمان اخذ مجوز ثبت سفارش

کالاهای مشروط: کالاهایی که برای واردات آن‌ها نیاز به اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه دارید که شامل ۲۷ سازمان از قبیل کانون فرهنگی فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت است.
کالاهای ممنوع: این دسته شامل‌ کالاهایی است که واردات آن ها ممنوعیت شرعی یا قانونی دارند.

دسته‌بندی کالای وارداتی از نظر نوع تخصیص ارز

کالاهای وارداتی بر اساس نوع تخصیص ارز به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.

گروه کالایی یک: این دسته از کالاها مشمول ارز دولتی می‌شوند.
گروه کالایی دو و سه: امکان واردات این کالاها با ارز آزاد میسر است.
گروه کالایی چهار:‌ واردات این کالاها به دلایل مختلف به طور موقتی ممنوع است.

شرایط فنی و استاندارد‌های مورد نیاز

به خوبی مشخصه‌های فنی کالای خود را بشناسید تا از یک طرف بتوانید شرایط حمل مطلوب را برای کالا فراهم کنید و از طرف دیگر از سازگاری مشخصات کالا با استانداردهای قانونی کشور مطمئن شوید.

فروشنده مناسب را پیدا کنید

پس از در نظر گرفتن تمام مشخصه‌های کالا به سراغ بررسی کشورهای تولید کننده کالای مورد نظر بروید. از آنجایی که کشور‌ها ممکن است قوانین متفاوتی داشته باشند، قوانین و شرایط حاکم بر هر کشوری را که قصد خرید از آن مبدا دارید به خوبی بررسی کنید. نکته دیگری که در انتخاب کشور مبدا باید در نظر داشته باشید موقعیت جغرافیایی است که می‌تواند هزینه‌ و نحوه‌ی حمل شما را تحت تاثیر قرار دهد.
در گام بعدی باید به دنبال فروشنده مناسب بگردید تا علاوه بر پیدا کردن قیمت مناسب و بررسی کیفیت کالا، امکان شخصی سازی کالا برای سازگاری با شرایط بازار هدف را نیز مورد بررسی قرار دهید.

نمونه‌گیری

بررسی کیفیت کالای قابل ارائه از طرف فروشنده امری ضروری است. پس از تحویل محموله در مقصد، با مقایسه کیفی با نمونه‌ی اولیه، از کیفیت کالای تحویل شده اطمینان حاصل کنید. در رابطه با کالایی که امکان ارسال نمونه از طریق کوریر امکان پذیر است نیازی به نمونه‌گیری حضوری نیست، اما در مواردی که کالا حجیم یا سنگین است تنها راه نمونه‌گیری و بررسی کیفیت کالای خریداری شده، اعزام کارشناس ذیصلاح به صورت حضوری خواهد بود.

عقد قرارداد با فروشنده

پس از بررسی‌های لازم در انتخاب فروشنده و ثبت درخواست خرید، خریدار باید درخواست ارسال پیش فاکتور یا پروفرما نماید. پیش فاکتور یکی از مهمترین اسنادی است که قبل از نهایی شدن سفارش، اطلاعات مهمی نظیر قیمت، کرایه، وزن، تعداد، نوع ارز معامله کالا، کشور مبدا و مقصد، اطلاعات و مشخصات فروشنده و خریدار را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به خوبی بتوانید هزینه‌های پیش رو را مورد بررسی قرار دهید. به کمک این اطلاعات می‌توانید با فروشنده بر سر قیمت وارد مذاکره شوید. در آخر با مشخص کردن شیوه‌ی پرداخت، پیشنهاد می‌کنیم که عقد قرارداد را بر اساس اینکوترمز انجام دهید.

تعیین نوع واردات

واردات کالا در ایران به ۲ روش اصلی انجام می‌شود:

واردات قطعی کالا: این نوع از واردات معمولا مشمول کالاهای مصرفی می‌شود و هنگام ترخیص کالا از گمرک تمام عوارض گمرکی بر آنها اعمال گردد. از آنجایی که این نوع کالا عمدتا به منظور مصارف داخلی عموم وارد می‌شوند، فرآیند ترخیص آنها از گمرک با سرعت بیشتری انجام می‌گردد؛ مگر در مواردی خاص که محموله به انبار گمرک منتقل می‌شود. این امر منجر به افزایش هزینه‌های ترخیص خواهد شد.
واردات موقت کالا: این نوع واردات مختص کالاهایی است که در مدت زمان معینی از گمرک ترخیص شده و پس از طی زمانی مشخص مجددا از کشور خارج می‌شوند. واردات این نوع کالا با اهدافی خاص امکان پذیر است و وارد کننده از پرداخت هزینه‌های ترخیص و مالیات معاف خواهد بود. در این نوع واردات اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذیصلاح الزامی است.

حمل کالا به مقصد

پس از عقد قرارداد با فروشنده و تعیین نوع واردات کالا، در قدم بعدی بر اساس ترم خرید ذکر شده در قرارداد، شیوه حمل مطلوب محموله و هزینه‌های حمل، متصدی حمل خود را انتخاب کنید. انتخاب متصدی حملی که کاربلد و متعهد باشد عاملی تعیین‌کننده در هزینه تمام شده فرآیند واردات تلقی می‌شود. سامانه استعلام قیمت آنلاین فریت‌ریت به کمک شما می‌آید تا با تعیین کردن مبدا، مقصد، مشخصات بار و شیوه حمل فهرستی از بهترین متصدیان حمل را به راحتی در اختیار داشته باشید و با دستی باز انتخابی درست و مقرون به صرفه داشته باشید.

در مقالات آینده به بررسی روند صادرات کالا خواهیم پرداخت. در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید باخبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!