Skip to main content

تاریخچه کانتینر و انواع آن – بخش دوم

نویسنده
ملیکا خدایاری

پس از بررسی بخش اول انواع کانتینر، در بخش دوم سری مقالات به بررسی کانتینر یخچالی و استاندارد می‌پردازیم.

کانتینر یخچالی:

کانتینر یخچالی
نمونه کانتینر یخچالی

سیستم خنک‌کننده این نوع کانتینر به گونه‌ای جاسازی شده است که ابعاد خارجی کانتینر با استاندارد های ISO مطابقت دارد؛ بنابراین این کانتینر‌ها در فضای از پیش تعیین شده در کشتی جای می‌گیرند. وجود یک سیستم خنک‌کننده کامل در کانتینر موجب کاهش حجم داخلی و در نتیجه کاهش حجم قابل بارگیری آن می‌شود.

در حین حمل‌ونقل، سیستم داخلی کانتینر باید به منبع تغذیه کشتی متصل شود. تعداد کانتینرهای یخچالی که می‌توانند همزمان به منبع متصل شوند به ظرفیت منبع تغذیه کشتی بستگی دارد. در صورتی که ظرفیت مذکور کافی نباشد، ممکن است از دستگاه‌های تنظیم برقی استفاده شود که به مولد‌های دیزلی نسبتاً بزرگ مجهز هستند. کانتینرهای یخچالی در ترمینال به منبع تغذیه ترمینال متصل می‌شوند. برای حمل‌ زمینی (از طریق جاده یا راه آهن) ، اکثر سیستم‌های خنک‌کننده به کمک ژنراتور کار می‌کنند. ژنراتور می‌تواند قسمتی از سیستم خنک‌کننده باشد یا به آن متصل شود.

هوا درون کانتینر از پایین به بالا جریان دارد. به طور کلی هوای گرم از درون کانتینر بیرون کشیده شده و پس از خنک شدن در سیستم خنک‌کننده به عنوان هوای سرد دوباره به درون کانتینر دمیده می‌شود.

 برای اطمینان از گردش هوای سرد کافی درون کانتینر، کف آن به چارچوب فلزی مشبک مجهز است. تعدادی پالت بین کف کانتینر و محموله درون آن فاصله اضافی ایجاد می‌کند؛ بنابراین گردش هوا به طور مطلوب در کانتینر صورت می‌گیرد. همچنین دیواره‌های کناری کانتینر به منظور تضمین گردش هوای مطلوب موج‌دار هستند.

در قسمت بالایی کانتینر نیز باید فضای کافی (حداقل 12 سانتی‌متر) برای گردش هوا مهیا شود. بنابراین باید در هنگام چینش بار درون کانتینر فضای آزاد کافی بالای محموله باقی بماند. حداکثر ارتفاع مجاز بار بر روی دیواره‌های جانبی علامت زده شده است.

برای اطمینان از جریان عمودی هوا از پایین به بالا، چینش بار درون کانتینر نیز باید به درستی انجام شود.

سیستم خنک‌کننده کانتینرهای یخچالی علاوه بر تنظیم دما امکان مبادله هوای تازه را به صورت کنترل‌شده فراهم می‌کند. برای مثال در صورت حمل محموله‌هایی مانند میوه، سیستم تهویه کانتینر محصولات متابولیکی مانند کربن دی اکسید و اتیلن را از کانتینر حذف می‌کند.

در سیستم خنک‌کننده دمای هر دو هوای ورودی و خروجی اندازه‌گیری شده و بر اساس حالت عملیاتی سیستم یکی از این دو دما برای کنترل هوای سرد استفاده می‌شود. اندازه‌گیری دما به روش‌های مختلفی انجام می‌گردد. از آنجایی که دمای هوای خروجی بیانگر وضعیت یا دمای محموله است، ترموگراف به طور معمول دمای این هوا را اندازه‌گیری می‌کند. ثبت‌کننده‌های داده دما را به صورت دیجیتال تشخیص داده و بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهند. استفاده از این تجهیزات روز به روز در حال افزایش است. اطلاعات ثبت شده پس از انتقال به رایانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نمایشگر دما در قسمت بیرونی سیستم خنک‌کننده نصب می‌شود تا امکان بررسی عملکرد آن در هر زمان وجود داشته باشد.

ضبط‌کننده‌های دیجیتال یا آنالوگ ممکن است برای اندازه‌گیری دمای کانتینر به طور مستقیم بر روی محموله نیز نصب شوند. محل نصب ضبط‌کننده باید به گونه‌ای باشد که بتواند دمای کانتینر را در نقاط خطر ثبت کند (درون بسته‌بندی محموله، لایه بالایی در انتهای درب کانتینر). 

کانتینرهای یخچالی می‌توانند بر روی عرشه کشتی یا زیر آن بارگیری شوند. مزیت بارگیری کانتینر بر روی عرشه آن است که حرارت موجود در هوای خروجی می‌تواند با سرعت بیشتری پراکنده شود. با این حال، این کانتینرها اغلب در معرض تابش شدید خورشید قرار دارند که منجر به افزایش ظرفیت مورد نیاز سیستم خنک‌کننده کانتینر می‌شود.

موارد استفاده از کانتینرهای یخچالی:

از کانتینرهای یخچالی برای حمل کالاهایی که باید به طور دائم در دمای ثابتی بالاتر یا پایین‌تر از نقطه انجماد نگه‌داری شوند، استفاده می‌شود. این کالاها بسته به دمای مشخص‌شده برای حمل‌و‌نقل به دو دسته کالاهای سرد و کالاهای منجمد تقسیم می‌شوند. این کالاها به طور کلی شامل میوه، سبزیجات، گوشت و محصولات لبنی مانند کره و پنیر هستند.
از کانتینرهای یخچالی  High Cube برای حمل کالاهای حجیم و سبک استفاده می‌شود (مانند میوه و گل).

گوشت سرد نیز گاهی به صورت آویزان حمل می‌شود. به همین منظور سقف کانتینرهای یخچالی به تعدادی ریل مخصوص قلاب‌دار مجهز می‌شود.

مشخصات کانتینر 20 فوت:

طول داخلی: 5.724 متر
عرض داخلی: 2.286 متر
ارتفاع داخلی: 2.014 متر
عرض درب: 2.286 متر
ارتفاع درب: 2.067 متر
ظرفیت: 26 متر مکعب
وزن خالص: 2550 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 21450 کیلوگرم

مشخصات کانتینر 40 فوت:

طول داخلی: 11.84 متر
عرض داخلی: 2.286 متر
ارتفاع داخلی: 2.12 متر
عرض درب: 2.286 متر
ارتفاع درب: 2.195 متر
ظرفیت: 60 متر مکعب
وزن خالص: 3850 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 26630 کیلوگرم

کانتینر استاندارد:

کانتینر استاندارد
نمونه کانتینر استاندارد

کانتینرهای استاندارد کاربردی عمومی دارند. این کانتینرها از هر طرف بسته هستند.

 می‌توان میان انواع کانتینرهای استاندارد تمایز قائل شد:

  • کانتینرهای استاندارد دارای درب در یک یا هر دو انتها
  • کانتینرهای استاندارد دارای درب در یک یا هر دو انتها و در تمام طول یک یا هر دو دیواره جانبی
  • کانتینرهای استاندارد دارای درب در یک یا هر دو انتها و در یک یا هر دو دیواره جانبی

علاوه بر این انواع مختلف کانتینرهای استاندارد از نظر ابعاد و وزن متفاوت هستند و این موضوع باعث ایجاد گستره وسیعی از کانتینرهای استاندارد می‌شود. از کانتینرها برای واردات دارو به کشور استفاده می شود.

کانیتنرهای استاندارد اغلب در ابعاد 20 و 40 فوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از کانتینرهای کوچک‌تر به ندرت استفاده می‌شود. در واقع تمایل به استفاده از کانتینرهای بلندتر مانند کانتینرهای 45 فوتی بیشتر است.

مشخصات کانتینر 20 فوت:

طول داخلی: 5.895 متر
عرض داخلی: 2.35 متر
ارتفاع داخلی: 2.392 متر
عرض درب: 2.34 متر
ارتفاع درب: 2.292 متر
ظرفیت: 33 متر مکعب
وزن خالص: 2230 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 28230 کیلوگرم

مشخصات کانتینر 40 فوت:

طول داخلی: 12.029 متر
عرض داخلی: 2.35 متر
ارتفاع داخلی: 2.392 متر
عرض درب: 2.34 متر
ارتفاع درب: 2.292 متر
ظرفیت: 67 متر مکعب
وزن خالص: 3780 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 26700 کیلوگرم

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!