Skip to main content
کابوتاژ چیست؟

کابوتاژ چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

اصطلاح کابوتاژ (کاپوتاژ) از واژه فرانسوی caboter به معنی سفر در ساحل گرفته شده است و به جابه‌جایی کالا بین دو نقطه کشور از طریق دریا یا رودخانه‌‌های مرزی گفته می‌شود. حتی اگر کالا در روند این جابه‌جایی به دلایلی مانند کوتاه شدن مسافت و یا صرفه اقتصادی از مرز کشور خارج شود، همچنان مشمول قوانین و مقررات کابوتاژ خواهد بود.

از دیدگاه حمل‌ونقلی، کابوتاژ یعنی حق حمل‌ونقل کالا یا مسافر بین بنادر یک کشور، حتی از مرز کشوری دیگر. در کشورهای دارای مرز آبی مشترک استفاده از این اصطلاح بسیار مرسوم است.

وسیله نقلیه مورد استفاده برای حمل کالا از این روش می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. در صورتی که کالا با استفاده از وسایل نقلیه داخلی حمل شود، وسیله نقلیه نیز مشمول قوانین و تشریفات کابوتاژ خواهد بود.

با همه این تفاسیر، در صورتی که قصد سفر به کشوری دیگر با خودروی شخصی خود دارید، خوردروی شما کالای کابوتاژی محسوب می‌شود. در واقع کابوتاژ خودرو مجوزی برای عبور از مرز کشور و ورود آن به کشورهایی است که کالای کابوتاژی را می‌پذیرند.

در ادامه به تشریح بیشتر این اصطلاح خواهیم پرداخت.

کابوتاژ دریایی به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • جابه‌جایی بار
  • حمل‌ونقل مسافر
  • عملیات مربوط به انبارش و تشریفات گمرکی در ساحل

کالای مجاز برای کابوتاژ

هر کالایی که صدور آن از کشور مجاز باشد، می‌تواند با انجام تشریفات و تحت مقررات کابوتاژ حمل شود. کالای ممنوع‌الصدور و یا کالایی که صدور آن‌ طبق سایر مصوبات و مقررات غیر مجاز باشد، برای کابوتاژ قابل قبول نیست؛ مگر آن‌که اداره کل گمرک اجازه آن را صادر کند.

توجه داشته باشید که دریافت مجوز کابوتاژ برای کالای ممنوع‌الصدور تنها با پرداخت سپرده از جانب صاحب کالا به گمرک امکان‌پذیر است. در مواردی بخصوص اداره کل گمرک ممکن است شرایط دیگری را نیز برای کالای ذکر شده در نظر بگیرد.

مدت زمان حمل

گمرک مبدا زمان لازم برای تحویل کالای کابوتاژی را بر اساس نوع حمل کالا، فصل سال و مسافت تا مقصد تعیین می‌کند. این کالا باید در مدت زمان تعیین شده به گمرک مقصد برسد. در صورتی که صاحب کالا محموله را ظرف مدت زمان تعیین شده به گمرک مقصد نرساند، مکلف به پرداخت جریمه خواهد بود. مبلغ این جریمه از جانب رئیس گمرک تعیین می‌شود.

در صورتی که سوانج بین راهی تحویل کالای ممنوع‌الصدور را غیر ممکن سازد، صاحب کالا می‌تواند با ذکر دلیل تأخیر خواستار تمدید بازه زمانی تحویل شود. اگر درخواست تمدید این بازه زمانی قبل از انقضا مهلت تحویل به گمرک مبدأ ارائه شود، در صورت موجه بودن دلیل تاخیر مدت اعتبار تمدید خواهد شد.

سایر شرایط

کالای کابوتاژی تنها می‌تواند از نقاطی از خاک کشور خارج شود که دارای گمرک دایر و مجاز به انجام تشریفات مربوطه باشد. این گمرکات از جانب اداره کل گمرک تعیین می‌شوند. در صورت صدور اجازه از اداره کل گمرک در موارد خاص، ارسال چنین کالایی از گمرکات بدون مجوز نیز امکان‌پذیر است.

در هنگام ورود مجدد به خاک کشور، کالای کابوتاژی از پرداخت حقوق گمرکی، عوارض و سود معاف است اما مشمول سایر هزینه‌های گمرکی می‌شود.

اظهارنامه کالای کابوتاژی در دو نسخه تنظیم می‌شود. در این اظهارنامه تعداد، نوع، ارزش، وزن، نام گمرک مقصد و مسیر حمل بدون قلم‌خوردگی قید خواهد شد.

بلافاصله پس از دریافت اظهارنامه، گمرک به معاینه و ارزیابی کالا پرداخته و اطلاعات آن را با اظهارنامه تطبیق می‌دهد.

پس از اتمام ارزیابی کالا، ۳ نسخه پروانه کابوتاژ صادر می‌شود. یکی از این نسخ به کالای پلمپ شده از جانب گمرک پیوست شده و دو نسخه باقی مانده به صاحب کالا تحویل داده می‌شود. صاحب کالا موظف است دو نسخه پروانه خود را در تمام مدت حمل همراه محموله داشته باشد و از راه‌های مجاز برای حمل‌ونقل کالای خود استفاده کند.

در مورد کالای ممنوع الصدور، در صورتی که صاحب کالا قصد تغییر مقصد را داشته باشد، گمرک مبدأ می‌تواند مقصد کالا را در پروانه صادر شده تغییر دهد.

اگر صدور قطعی کالایی طبق قوانین و مقررات وضع شده مشمول قیود و شرایط بخصوصی باشد، صاحب کالا یا نماینده وی موظف است در صورت نرسیدن کالا به مقصد، انجام آن قیود و شرایط را تضمین کند.

کابوتاژ خودرو

همان‌طور که به آن اشاره شد، خودروی شما کالایی کابوتاژی در نظر گرفته می‌شود. باید توجه داشت که در هنگام ورود و خروج خودروی شخصی از مرز مشمول حقوق، عوارض و سود گمرکی نخواهید بود. با این حال، پرداخت هزینه‌های گمرکی مربوط به کابوتاژ خودرو اجباری است.

مجوز صادر شده برای خودروی شما یک سال اعتبار دارد. در صورت تمایل به استفاده مجدد از کابوتاژ باید یک ماه قبل از تاریخ انقضای اعتبار مجوز فعلی نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. همچنین اگر قصد فروش خودروی خود را دارید باید نسبت به ابطال کابوتاژ خودروی خود اقدام کنید.

مدارک لازم

  • به همراه داشتن خودرو
  • برگ سبز خودرو
  • کارت ماشین
  • سند کارخانه
  • بیمه‌نامه خودرو
  • گواهینامه
  • عکس سه در چهار
  • گذرنامه

باید به این نکته اشاره کنیم که هدف از این مقاله ارائه توضیحاتی ابتدایی در مورد مفهوم و شرایط کابوتاژ است. در صورتی که قصد کابوتاژ خودروی شخصی خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فرآیند دقیق صدور این مجوز را از منبعی معتبر مطالعه کنید.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!