Skip to main content
پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

نویسنده
ملیکا خدایاری

پنجره واحد تجارت فرامرزی سامانه‌ای است که به صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی این امکان را می‌دهد که اطلاعات لازم را در قالبی استاندارد به گمرک ارائه کنند و تمامی مجوزها و موارد قانونی مرتبط با فعالیت خود را در همین سامانه دریافت کنند.

در گذشته، ارباب رجوع گمرکات کشور­ ملزم به انجام امور گمرکی خود به صورت حضوری بود. انجام این امور به صورت سنتی، علاوه بر نیاز به نیروی انسانی و مکاتبات فیزیکی فراوان منجر به اتلاف بیش از حد وقت، تحمیل هزینه‌های مازاد و مغایرت اسناد در گمرکات مختلف می‌شد.

پنجره واحد تجارت فرامرزی با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه تجار در فرآیند صاردات و واردات محمولات ایجاد شده است. از دیگر مزایای این سامانه می­‌توان به پیشگیری از تخلفات گمرکی و مغایرت اطلاعات کالا اشاره کرد. با عبور کالا از اولین مرز کشور و ثبت اطلاعات مربوط به آن در این سامانه، این اطلاعات در اختیار تمامی گمرکات کشور قرار می‌گیرد و تغییر آن به صورت غیر رسمی امکان‌پذیر نیست. بنابراین استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی امنیت تجارت را به طرز چشمگیری بالا می‌برد.

راه‌اندازی سامانه EPL در ایران

ایران با میانگین مدت زمان ۳۰ روز برای انجام امور گمرکی در تجارت بین‌المللی، در رتبه ۱۲۶ جهان قرار داشت. این در حالی بود که این مدت زمان در کشورهایی مانند سنگاپور یا امارات متحده عربی تنها ۳ تا ۵ روز بود. از طرفی، طولانی بودن این مدت زمان منجر به افزایش چشمگیر قاچاق کالا شده بود.

در این راستا، به منظور جلوگیری از موارد مذکور سامانه الکترونیکی ای پی ال (Electronic Packing List) با هدف تسریع امور گمرکی در عرصه تجارت بین‌المللی، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد. به دنبال راه اندازی این سامانه مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل امور کمرگی به ۳ روز و هزینه های آن به ۱/۳ کاهش پیدا کرد.

اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی که در تجارت بین‌المللی فعال بوده یا صاحب کالا هستند، می­‌توانند به منظور استفاده از سامانه ای پی ال با همراه داشتن کارت ملی، کارت بازرگانی یا وکالت‌نامه خود به هر یک از گمرکات اجرایی مراجعه کرده و پس از احراز هویت خود شناسه کاربری و رمز ورود به سامانه ای پی ال را دریافت کنند.

این افراد پس از ثبت‌نام در پنجره واحد تجارت فرامرزی و دریافت کد مربوطه می­‌توانند نسبت به اظهار از راه دور صادرات، واردات، ترانزیت و ترخیص کالا اقدام کنند.  این سامانه به تجار این امکان را می­‌دهد تا در حداقل زمان ممکن امور گمرکی را پشت سر گذاشته و نتایج آن را از طریق آدرس https://epl.irica.ir دنبال کنند.

مزایای استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی

  • تسریع فرآیند صادرات و واردات
  • حذف برخی تشریفات اداری گمرک
  • تسهیل فعالیت‌های تجاری
  • کاهش هزینه‌های صادرات و واردات
  • شفافیت اطلاعات و اسناد
  • ایجاد سیستمی یکپارچه در گمرکات کشور
  • جلوگیری از فساد و پولشویی در صادرات و واردات
  • جلوگیری از قاچاق کالا
  • پیگیری تخلفات گمرکی
  • افزایش ترانزیت کشور
  • افزایش درآمدهای گمرکی
  • ارتقا سیستم حمل‌ونقل و ترانزیت کالا
  • بهبود رتبه تجارت فرامرزی

معایب سامانه

۱. ناپایداری سامانه

مشکل اصلی سامانه ای پی ال قطعی‌های مداوم آن است که گاهی مراجعین را برای ساعت‌ها معطل می‌کند. این قطعی‌ها در نهایت منجر به افزایش مدت زمان ترخیص کالا می‌شود.

۲. ارجاع مجدد از جانب کارشناس مجازی به منظور ارزیابی علی‌رغم وجود گزارش قبلی

این امر منجر به اتلاف وقت و به طبع آن تحمیل هزینه‌هایی مازاد از جمله هزینه انبارداری و حق‌توقف کانتینر می‌شود.

۳. اعمال سلیقه شخصی کارشناس در ارزش‌گذاری کالا به ویژه در واردات

۴. مشکل در ارتباط با بانک مرکزی

۵. زمان‌بر بودن بارگذاری اسناد پس از ثبت اظهارنامه

اسناد ابتدا باید از جانب واحد آی‌تی گمرک بازگردانی شوند و مورد تأیید رئیس سرویس و کارشناس مربوطه قرار گیرند. این فرآیند به طور معمول حداقل ۲ روز کاری زمان می‌برد.

۶. عدم آشنایی برخی کارشناسان مجازی با اسناد حمل، طبقه‌بندی و تعرفه‌بندی کالاهای اظهاری

به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد می­‌شود که صاحبان کالا اسناد حمل محموله خود را به گمرکات تخصصی با کارشناسان متخصص همان کالا که با سندهای اظهاری مربوطه آشنایی دارند، واگذار کنند.

در نهایت باید به این نکته اشاره داشت که این سامانه تاثیر بسزایی در تسهیل و تسریع امور گمرکی کشور داشته است. پنجره واحد تجارت فرامرزی مراجعات حضوری به گمرک را کاهش داده است و با یکپارچه کردن اطلاعات از بروز مغایرت و تخلف جلو‌گیری کرده است. با رفع ایراداتی که به آن اشاره شد می‌توان گفت که این سامانه گامی بسیار موثر در تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود.

در صورت تمایل به دنبال کردن مطالب وبلاگ فریت‌ریت می‌توانید با ثبت نام در خبرنامه از انتشار مطالب جدید با خبر شوید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!