Skip to main content

کانتینر High Cube و کانتینر مخزن‌دار

نویسنده
ملیکا خدایاری

در این بخش از سری مقالات به بررسی دو نوع دیگر از کانتینرها می‌پردازیم. کانتینرهای High Cube از لحاظ ساختاری مشابه به کانتینرهای استاندارد هستند و معمولا برای حمل بارهایی با ارتفاع زیاد استفاده می‌شوند. کانتینرهای مخزن‌دار برای حمل مایعات و همچنین مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور کنترل دمای محموله این کانتینرها به سیستم گرمایشی مجهز ‌می‌شوند.

کانتینر High Cube:

کانتینر High Cube
نمونه کانتینر High Cube

کانتینرهای High Cube (های کیوب) از نظر ساختار مشابه کانتینرهای استاندارد هستند اما ارتفاع آن‌ها کمی بیشتر است. برخلاف کانتینرهای استاندارد که دارای حداکثر ارتفاع 2591 میلی‌متر (8 فوت و 6 اینچ) هستند، ارتفاع کانتینرهای High Cube 2896 میلی‌متر (9 فوت و 6 اینچ) است. کانیتنرهای High Cube معمولاً 40 فوت طول دارند اما گاهی با طول 45 فوت نیز ساخته می‌شوند.

بیشتر کانتینرهای 40 فوتی یک فرورفتگی در لبه جلویی کف کانتینر دارند. با وجود این فرورفتگی کانتینر می‌تواند پایین‌تر قرار گرفته و در نتیجه ارتفاع بیشتری داشته باشد.

موارد استفاده از کانتینر High Cube:

این کانتینرها برای حمل بارهای سبک، حجیم و با ارتفاع زیاد تا 2.70 متر مناسب هستند. به طور کلی کانتینرهای High Cube برای انواع مختلف محموله‌های عمومی (محموله‌های خشک) قابل استفاده هستند.

ابعاد کانتینر 40 فوت:

طول داخلی: 12.024 متر
عرض داخلی: 2.35 متر
ارتفاع داخلی: 2.697 متر
عرض درب: 2.34 متر
ارتفاع درب: 2.597 متر
ظرفیت: 76 متر مکعب
وزن خالص: 4020 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 26460 کیلوگرم
مشخصات کانتینر 40 فوت

کانتینر مخزن‌دار:

کانتینر مخزن‌دار
نمونه کانتینر مخزن‌دار

به منظور جلوگیری از تکان‌های خطرناک ناشی از حرکات نامتعارف مایع در حال جابه‌جایی، باید حداقل 80% حجم مخزن پر شود. اما به طور معمول مخزن نباید بیشتر از 95% پر شود تا فضای کافی برای انبساط حرارتی وجود داشته باشد. میزان انبساط حرارتی برای هر محموله می‌تواند بر اساس فرمول‌های زیر محاسبه شود:

ΔV = Va · γ · ΔT

Ve = Va (1 + γ · ΔT)

ΔV: تغییرات حجم

Va: حجم در دمای اولیه a

Ve: حجم در دمای e

γ: ضریب انبساط حجمی (حرارتی)

ΔT: تغییرات دما بر حسب کلوین

کانتینرهای مخزن‌داری که برای حمل مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید دارای برچسب «تنها مایعات قابل شرب» باشند.

برخی مواد خطرناک باید در کانتینرهای مخزن‌داری حمل شوند که فاقد دریچه ورودی یا خروجی در زیر سطح مایع هستند.

کانتینرهای مخزن‌دار معمولاً برای فشار عملیاتی تا 3 بار (بالاتر از اتمسفر) طراحی می‌شوند. فشار آزمایشی مورد استفاده 4.5 بار (بالاتر از اتمسفر) است.

در صورت نیاز به کنترل دما در حین جابه‌جایی محموله، کانتینرهای مخزن‌دار می‌توانند به عایق‌بندی یا سیستم گرمایشی مجهز شوند. دمای محموله می‌تواند به طور دقیق توسط سنسورهای دما کنترل شود.

ابعاد کانتینر 20 فوت:

طول داخلی: 6.058 متر
عرض داخلی: 2.438 متر
ارتفاع داخلی: 2.438 متر
عرض درب: 0 متر
ارتفاع درب: 0 متر
ظرفیت: 0 متر مکعب
وزن خالص: 4190 کیلوگرم
حداکثر وزن بار: 26290 کیلوگرم
مشخصات کانتینر 20 فوت

برای دنبال کردن مطالب جدید فریت ریت، می‌توانید ایمیل خود را در خبرنامه ما ثبت کنید تا به محض انتشار خبر و یا مطالب جدید در سایت، ایمیل آن را دریافت کنید.

نویسنده
ملیکا خدایاری

دیدگاه خود را بنویسید.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
دیدگاه شما*
نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید!